PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filozofie výchovy - OKN01O102A
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (34)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Záměnnost : OPN01O102A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (01.10.2019)
Jde o porozumění rozdílu mezi podstatou výchovy a výchovou jako tzv. objektivním procesem. Evropa stojí a padá s objevem možnosti, kterou nazýváme myslet. víme dnes ale, co to znamená? A pokud z této možnosti se určuje lidství člověka, víme, kdo je to člověk? A konečně, pokud výchova spočívá v přivádění k lidství, víme, co to znamená výchova?
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (01.10.2019)

Student učiní zkušenost s myšlením.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (03.12.2020)

V případě on-line výuky budou setkání realizována pomocí aplikace MS Teams. Na základě přednášek budou formulovány otázky zkoušející zvládnutí probraného učiva.

Adresa tým pro tento předemět je: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad40d02d0429c44e88bd3dc5aad607e4b%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3f8d4f0-5c81-481e-88b7-15fe72e89a81&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ .

Adresa, na které bude probíhat synchronní výuka v termínech del rozvrhu: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ad40d02d0429c44e88bd3dc5aad607e4b%40thread.tacv2/1606952307542?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (01.10.2019)

Platón. Menón; Gorgiás; Ústava (jakékoliv vydání v nakladatelství Oikúmené)

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (01.10.2019)

1. Objev možnosti výchovy

2. Rozlišení mezi faktem a podstatou

3. Rozlišení mezi vhledem (eidos) a naukou (mathésis)

4. Proměna smyslu vědění a vzdělání v novověkém světě

5. Rozlišení mezi výchovou jako procesem a jako podstatou

6. Kdo je to člověk? Chytré zvíře, nebo někdo jiný?

7. Jinakost a výchova

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (26.09.2020)

Aktivní účast a referát k vybranému Platónovu dialogu.

V případě distanční výuky budou zadány též otázky zkoušející zvládnutí probraného učiva a jejich písemné zodpovězení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK