PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné pojetí rozvoje jazykové gramotnosti - OKN01C109A
Anglický název: Present Conception of Language Skills Development
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Záměnnost : OPN01C109A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)
Základy psycholingvistiky (se zaměřením na předškolní věk). Základy kognitivní lingvistiky v procesu osvojování a nabývání jazyka u dítěte předškolního věku. Pragmatické aspekty řečové komunikace a jejich rozvoj u žáka předškolního věku. Základy sémantiky (znak, symbol, jazykový znak, jazyk jako systém) jako podklad pro činnosti zaměřené na žákovo poznávání jednoduchých znakových systémů. Tzv. "raná gramotnost" v mateřské škole. Jazyková gramotnost, jazyková kompetence a rozvoj komunikativních dovedností (mluvení, naslouchání, čtení, psaní) u dětí předškolního věku. Motivace rozvoje zájmu o psanou i mluvenou podobu jazyka. Vztah k národnímu jazyku. Didaktické strategie k rozvoji jazykové gramotnosti, námětové hry a činnosti, jazyková cvičení. Didaktické strategie k osvojení poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní. Pracovní sešity, listy, metodické příručky - dle aktuálního stavu v literatuře.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)

V případě online výuky kurz bude realizován v MS Teams

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)

 

Základní studijní literartura

Bloom, Paul. Jak se děti učí významu slov. Překlad Jan Chromý. První české vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. 294 stran. ISBN 978-80-246-3095-3.

Fernández, Eva M. a Cairns, Helen Smith. Základy psycholingvistiky. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2014. 298 s. ISBN 978-80-246-2435-8. Výběr.

Petrová, Zuzana a Valášková, Miriam. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. 152 s. ISBN 978-80-969777-5-8.

Průcha, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 199 s. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.

Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk 1., upr. vyd. [i.e. 2. vyd.]. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. 48 s. ISBN 978-80-87000-33-5.

Zajitzová, Eliška. Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku. e-Pedagogium I/2011. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2011, s. 60-77. ISSN 1213-7758.

 

Doporučená literatura

Pupala, Branislav a Zápotočná, Oľga. Rané štúdie o ranej gramotnosti. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. 151 s. ISBN 80-223-1806-X.

Tomášková, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. 140 s. ISBN 978-80-262-0790-0.

Chejnová, Pavla. Jazykový vývoj u dítěte. Praha: Pedf UK, 2016. online

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)
Aktivní účast v kurzu, seminární práce zaměřená na rozvoj komunikačních dovedností předškoláka. Práci nutno odevzdat do konce výuky v daném semestru. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK