PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I: kontexty VV - OKMN0V226B
Anglický název: Art Education Didactics and its broader contexts
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Neslučitelnost : OKMN0V203B
Prerekvizity : OKMN0H202B, OKMN0N204B, OKMN0T201B
Záměnnost : OPMN0V303B
Je prerekvizitou pro: OKMN0V229B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (28.01.2022)
Předmět Didaktika Vv 1: kontexty Vv je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu. Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku, sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků. Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení. Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Prezenční výuka: 6 hodin     

Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)  20 hodin

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

Povinná literatura:

Fulková, M. Když se řekne…vizuální gramotnost. In Výtvarná výchova 2002. č. 4. ISSN1210-3691 (článek)

Novotná, M., Kuříková, M. Modely kreativity a jejich význam ve vzdělávání. Výtvarná výchova 3–4, (61) 2021. ISSN 1210-3691. s. 6–23.

Novotná, M. Cultural Awarness and Expression – Uvědomit si vlastní kulturu a umět se vyjádřit. Výtvarná výchova (v tisku).

KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. (elektronický text)

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: VÚP v Praze, 2007. 126. s. [cit. 2015-10.18]. Dostupné z WWW: < http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf >.

 

Doporučená literatura:

PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V. a kol. Tvořivost ve výtvarné výchově. Plzeň: ZU, 2017.

European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, (2016). Cultural awareness and expression handbook : open method of coordination (OMC) working group of EU Member States’ experts on ‘cultural awareness and expression, Publications Office.

https://data.europa.eu/doi/10.2766/940338

GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999

KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický

vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81

STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015

SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007

ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů

pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014

WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)

1. Cíle, obsah a učivo Vv.

2. Vizuální gramotnost a kulturní kompetence.

3. RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo VV.

4. Tvořivost

5. Otevřené podoby výtvarné edukace

6. Galerijní a muzejní edukace

7. Inkluzívní výtvarná výchova

8. Vizuální vnímání.

9. Výtvarný úkol. Výtvarný projekt. Didaktická analýza.

10. Psychologická východiska Vv.

11. Učitelovo pojetí předmětu. Reflexe kurzu.

Semináře probíhají formou reflexe videonahrávek v souvislosti s jednotlivými tématy kurzu.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (24.01.2024)

Zápočet bude udělen na základě průběžného plnění úkolů a prezentace průběžné podoby profesního portfolia z VV.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK