PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výtvarné transformace - OKMN0V140A
Anglický název: Creative Transformations
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
Vyučující: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
MgA. Lenka Tsikoliya
Záměnnost : OPMN0V140A
Anotace -
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)
Systematická autorská reflexe zkušeností z výtvarných explorací. Forma a obsah jako pochopený konstruktivní vztah. Transformace myšlenky do výtvarného uvažování. Myšlenkový koncept jako priorita pro práci v ateliéru. Diskurzivní myšlení jako východisko pro uměleckou tvorbu. Schopnost hledat alternativní řešení. Variování tématu. Otevírání didaktického potenciálu. Prezentace umělecko-historických souvislostí. Schopnost finalí realizace a prezentace díla.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (03.02.2023)

semináře: 3 hodiny

výtvarná domácí tvorba (práce na autorském deníku): 2 hodiny týdně

seminární práce: 10 hodin

Literatura -
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (05.01.2021)

ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum 2004

 HARRIES K. Smysl moderního umění, Host, Brno 2010

ERNHARDOVÁ, E.: Moderní umění - 1905-1945. Paseka, Praha - Litomyšl 2000

časopisy: ART, Flashart, Kunstforum, Umělec 

GISPERT, C.: Svět umění. Umělci, směry, slohy. Knižní klub, Praha 2002

HLAVÁČEK, J.: Kompozice podle Rudolfa Arnheima. UK Praha - Ped F, 1997.

PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009

KUPKA, F.: Tvoření v umění výtvarném. Arbor Vitae, Praha 2001.

MRÁZ, B., MRÁZOVÁ, M.: Encyklopedie světového malířství. Odeon, Praha 1988.

RUHRBERG, SCHICKENBURGER, FRICKE, HONNEF: Umění 20. století. Slovart, Praha 2004.

 

SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000.

ŠEVČÍK, J.: České umění 1938-1989. Academia, Praha 2001.
Monografie světových a českých malířů, deníky, zápisky (např. nakl. Arbor Vitae).


Metody výuky
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Vedení autorského pracovního (procesového) deníku - záznamy denních situací. 

Seminář je založen na individuálních konzultacích a individuálních projektech. Výstupem bude zpracování uměleckého projektu, který vychází z volné tvorby – vlastních kreseb ve skicáku. Skici mohou být převedené do vybrané techniky dle vlastních preferencí.

Sylabus
Poslední úprava: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D. (05.01.2021)

1.-2. Reflexe autorských zkušeností

3.-4. Transformace myšlenky do výtvarného uvažování - od náčrtu k vystavení

5.-6. Myšlenkový koncept a diskurzivní myšlení jako východisko pro uměleckou tvorbu - sdílení sdělení

7.-8. Hledání alternativ - výběr z možností / volba

9-10. Didaktický potenciál autorské tvorby - tvořit a učit

11.-12. Umělecko-historické souvislosti - prostor a čas v umění

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MgA. Lenka Tsikoliya (24.01.2024)

Vedení autorského pracovního (procesového) deníku - z koncepece do realizace.

Zápočet: Závěrečná prezentace výsledného díla inspirovaného záznamy z autorského deníku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK