PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví - OKBY4P011A
Anglický název: Introduction to Health Literacy and Health Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7894
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Korekvizity : OKBY4P012A, OKBY4P013A
Je korekvizitou pro: OKBY4P013A, OKBY4P012A
Je prerekvizitou pro: OKBY4P021A, OKBY4P022A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět je úvodem do studia oboru výchova ke zdraví a interdisciplinárně pojaté zdravotní gramotnosti. Seznamuje s cíli a strukturou oboru, zprostředkovává základní terminologický aparát v oblasti podpory zdraví a zdravotní prevence. Akcentován je vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Důraz je kladen zejména na hodnotovou orientaci výchovy ke zdraví a na posilování odpovědnosti občanů za jejich zdraví.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu zájmu o problematiku výchovy ke zdraví a zdravotní prevence v intencích evropské zdravotní strategie a národních kurikulárních dokumentů

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 105 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 25 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 16 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví: Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing.

HAVLÍNOVÁ, M. a kol. (2006). Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál.

HOLČÍK, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: Masarykova univerzita.

MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. (2015). Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing.

MARKOVÁ, M. (2012). Determinanty zdraví. Brno: NCONZO.

MASTILIAKOVÁ, D. (2007). Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: IPDVPZ.

MÜLLEROVÁ, D. a kol. (2014). Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. Praha: Karolinum.

ZVÍROTSKÝ, M. (2010). Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (13.09.2022)

Požadavky k zápočtu:

-          průběžné plnění úkolů jednotlivých vyučujících

-          konspekt knihy

-          úspěšné absolvování závěrečného písemného testu uzavřené i otevřené otázky 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

1. Výchova ke zdraví – historie a současnost oboru.

2. Péče o zdraví v kontextu školství a jiných veřejných politik.

3. Zdraví člověka v holistickém pojetí a jeho determinanty.

4. Ekvita ve zdraví a koncept zdravotního potenciálu.

5. Úvod do teorie zdravotní gramotnosti, modely zdravotní gramotnosti.

6. Zdravotní a zdravotnické informace a práce s nimi.

7. Zdraví v národních a mezinárodních dokumentech, Zdraví 21.

8. Koncept podpory zdraví (health promotion) v evropské zdravotní politice.

9. Kurikulum podpory zdraví ve škole a související oblasti vzdělávání.

10. Hygiena, epidemiologie a veřejné zdravotnictví

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK