PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Evropská dimenze vzdělávání - OKBU1U130A
Anglický název: European Dimension of Education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (48)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)
Studiem předmětu si studenti osvojí vědomosti o vzdělávacích politikách v dokumentech na národní a evropské úrovni, pochopí jejich podstatu a aktuální trendy. Získají zručnosti kriticky a konstruktivně hodnotit aktuální vzdělávací politiky na základe znalosti dokumentů a výsledků mezinárodních studií. Dokážou porozumět globalizačním trendům ve vzdělávacích politikách EU.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Cílem předmětu je osvojit si vědomosti o vzdělávacích politikách v rámci Evropy.

Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Povinná literatura:

KALOUS, J. a A. VESELÝ. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1260-7.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.

Doporučená literatura

GREGER, D. a V. JEŽKOVÁ. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1313-1.

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.

Další doporučené zdroje:

https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/

https://www.dzs.cz/

http://www.ibe.unesco.org/en

http://www.oecd.org/edu/

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Tematické okruhy:

1.      Vymezení pojmu vzdělávací politika

2.      Aktéři a nástroje vzdělávací politiky

3.      Národní a evropské vzdělávací politiky

4.      Trendy v politikách vzdělávání (OECD, EU, UNESCO)

5.      Globalizace jako kontext pro rozvoj srovnávací pedagogiky

6.      Evropské vzdělávací systémy

7.      Trendy a problémy vzdělávání v mezinárodním kontextu

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Analýza vzdělávacího systému vybraného evropského státu a prezentace jeho specifik, diskuze.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK