PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Řízení v praxi IV. (s reflexí) - OKBU1U128A
Anglický název: Management in Practice IV.
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 20 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (48)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Danuše Dvořáková
PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)
Předmět je koncipován jako odborný diskurz do řídící praxe škol a školských zařízení. Logicky navazuje na předměty Řízení v praxi I.-III. a je chápán jako celkové vyústění. Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oblasti řízení pedagogického procesu do školské praxe (zaměření ŘPP). Student si osvojí metody reflexe a sebereflexe, upevní si sociální dovednosti, komunikaci a týmovou práci. Součástí předmětu je celková reflexe předmětů Řízení v praxi I. – IV.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oblasti školského managementu do školské praxe.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Soustava předmětů Řízení v praxi tvoří jednotný celek. Rozsah praxí zahrnuje účast na praxi, zpracování výstupů a účast na závěrečné reflexi absolvovaných praxí. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Povinná literatura:

VETEŠKA, Jaroslav, Zuzana SVOBODOVÁ a Michaela TURECKIOVÁ. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022, 123 s. ISBN 978-80-7603-348-1.

MATOUŠ, Z., PAULOVČÁKOVÁ, L., TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: ČAS, 2021. ISBN 978-80-907-809.

LMS Moodle

PAULOVČÁKOVÁ, L., 2019. Strategie řízení vzdělávacích organizací. PedF UK. (e-kniha ve zpracování IT)

TROJAN, V. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha, PedF UK 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.

PRůCHA, J, WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

DVOŘÁK, D.,STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. 1 vyd. Praha: Karolinum, 2015. 196 s. ISBN 978-80-246-2977-3.

SVOBODOVÁ, Zuzana a Irena TROJANOVÁ, 2021. Benchlearning. Řízení školy. Wolters Kluwer. Dostupné také z: https://www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/benchlearning.a-8051.html

Doporučená literatura:

Kol. aut. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, akt. rok. (vychází 10x ročně)

Kritéria kvalitní školy: https://www.csicr.cz/cz/Kvalitni-skola

Materiály ČŠI (Výroční zprávy, analytické zprávy mezinárodních šetření…) – www.csicr.cz

PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-8168-660-3.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

TROJANOVÁ, Irena. Ředitel a střední management školy: průvodce pro ředitele a střední management ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2014, 171 s . ISBN 978-80-262-0591-3.

Zákon o pedagogických pracovnících.

Zákoník práce.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.    Úvod do předmětu Řízení v praxi IV.

2.    Koncepce předmětu Řízení v praxi IV. (obsah, organizace, metody, další aktivity).

3.    Katedrové školy, protokoly ze setkání a jejich obsah.

4.    Aplikace teoretických znalostí hospitační činnosti do školské praxe.

5.    Aplikace teoretických znalostí autoevaluace školy do školské praxe.

6.    Aplikace teoretických znalostí hodnocení školy do školské praxe.

7.    Aplikace teoretických znalostí strategického plánování do školské praxe.

8.    Aplikace teoretických znalostí vize školy do školské praxe.

9.    Aplikace teoretických znalostí řízení změny v pedagogickém procesu do školské praxe.

10.   Aplikace teoretických znalostí každodenního pedagogického řízení do školské praxe.

11.   Aplikace teoretických znalostí ze školského práva a zákoníku práce do školské praxe.

12.   Sebereflexe studenta.

13.   Reflexe jednotlivých setkání.

14.   Společná závěrečná reflexe.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS teams.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Danuše Dvořáková (06.09.2023)

Aktivní účast na několika setkáních ve vybraných školách, školských zařízeních a dalších institucích.

Odevzdání vypracovaných protokolů z jednotlivých setkání prostřednictvím MS teams. Závěrečná reflexe praxí na společném setkání. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK