PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Právní aspekty školského managementu I - OKBU1U103A
Anglický název: Aspects of Law in School Management I
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Josef Rydlo
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)
Předmět je úvodem do právního rámce školského managementu, se zaměřením na základní fungování a stavbu našeho školského systému (resp. regionálního školství), jak je zakotven ve školském právu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Cílem je zejména zvládnutí základní terminologie a teoretických základů (na úrovni pro neprávníky) a připravit tak studenta na aktivní a správnou aplikaci znalostí do školské řídící praxe. Dalším cílem pak základní orientace ve školském zákonu.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Povinná:

BOROVEC, D., ŠIKÝŘ, M., TROJANOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. Praha, Wolters Kluwer, 2015, 978-80-7552-264-1.

KITZBERGER J., Kapitola „Řízení regionálního školství“ ,  s.118-142, in: Vzdělávací politika. Jan Kohoutek, Arnošt Veselý, Zuzana Špačková a kolektiv, s.118-142. Masarykova univerzita, 1. vydání, 2015.

LHOTKOVÁ I., TROJAN, V., KITZBERGER, J.. Kompetence řídících pracovníků ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7357-899-2.

SPIRIT, M. a kol. Základy práva pro neprávníky. Plzeň: Čeněk Aleš, s.r.o., 2. rozšířené vydání 2008, ISBN 978-80-7380-116-8.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy I. Studijní texty CŠM Pedagogická fakulta UK, Praha 2012.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy II. Studijní texty CŠM Pedagogická fakulta UK, Praha 2012.

RIGEL, F., BAHÝLOVÁ, L., KUDROVÁ, V., MORAVEC, O., PUŠKINOVÁ, M. Školský zákon. Komentář. Praha: C.H.Beck, 2014. ISBN 978-80-7400-550-3.

Aktuální komentovaná vydání základních zákonů a prováděcích právních předpisů

Příslušné právní předpisy v platném znění

Doporučená:

KATZOVÁ, P. Školský zákon. Komentář. 1.vyd. Praha: ASPI, a. s., 2008. ISBN 978-80-7357-412-3.

JANKŮ, M. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha, C. H. Beck, 2010, vydání čtvrté. ISBN: 978-80-7400-344-8.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Tematické okruhy:
1. Úvod do teorie vzdělávací politiky v kontextu právního rámce školské soustavy
2. Právní vztahy a subjekty právního vztahu ve školství
3. Systém školského práva
4. Školský zákon – vznik, předmět působnosti, historie předpisu
5. Zásady a cíle vzdělávání
6. Kurikulární politika státu, historický pohled a zakotvení v aktuálních právních předpisech
7. Systém škol a školských zařízení
8. Vzdělávání cizinců a osob pobývajících dlouhodobě v zahraničí, vzdělávání dětí se speciálními potřebami, školská dokumentace
9. Předškolní vzdělávání
10. Povinná školní docházka a základní vzdělávání
11. Střední a vyšší odborné vzdělávání
12. Státní správa a samospráva ve školství, kompetence na různých úrovních

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Aktivní účast ve výuce a příprava na ni dle zadaných distančních úkolů v prostředí MS Teams, kontrola při diskuzi a prezentaci studentů ve výuce. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK