PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia školského managementu - OKBU1U101A
Anglický název: Introduction to Subject school management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (70)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
Předmět je koncipován jako vstup do celé problematiky školského managementu. Cílem je podat základní přehled, vymezit obor a jeho přesahy do ostatních disciplín, seznámit s prameny i historií této disciplíny. Studenti budou dále seznámeni se strukturou studia celého oboru na katedře a se základními komunikačními nástroji.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Povinná literatura:

PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

PRŮCHA, J. & J. VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4.

PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ & J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.

TRUNDA, J. & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Školský management, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.

VETEŠKA, J. & M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-1-0.

VETEŠKA, J., Z. SVOBODOVÁ & M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/58471/1/2.

Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/‌lawText/1/58473/1/2.

 

Doporučená literatura:

FRYČ, J., Z. MATUŠKOVÁ, P. KATZOVÁ & kol.. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4.

MŠMT. Statistické ročenky školství [online]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/rocenky.

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1359-0.

PISOŇOVÁ, M. Školský manažment pre študijné odbory učiteľstva a prípravu vedúcich pedagogických zamestnancov. Bratislava: Univerzita Komenského, 2014. ISBN 978-80-223-3621-5.

PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.

TROJAN, V., M. TURECKIOVÁ, J. TRUNDA & M. DVOŘÁKOVÁ. Přístupy k managementu vzdělávání v kontextu České republiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-867-7.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.   Seznámení se strukturou studijního programu Školský management a s komunikačními nástroji.

2.   Definice základních pojmů z oblasti školského managementu, managementu vzdělávání a příbuzných disciplín.

3.   Historický vývoj managementu a školského managementu.

4.   Struktura vzdělávacího systému v ČR.

5.   Vzdělávací politika ČR a legislativní rámec.

6.   Vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků v ČR.

7.   Aktuální otázky a témata školského managementu.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Zápočet bude udělen za zpracování seminární práce v rozsahu 4 normované strany.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK