PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Medicinská propedeutika I - OKBS3S114A
Anglický název: Medical Propedeutics I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. MUDr. Michal Kršek, DrSc., MBA
Vyučující: PaedDr. Josef Rydlo
Prerekvizity : OKBS3S103A
Záměnnost : OPBS3S114A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S117A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi funkčně pojaté somatologie. Předkládá poznatky o jednotlivých soustavách lidského těla, prohlubuje základy biologie člověka vzhledem k propedeutickým potřebám studia speciální pedagogiky. Zabývá se problematikou zdraví a kvality života člověka v rámci multidisciplinárního pochopení léčby bolesti a života člověka s postižením.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:   8 hodin         

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 40 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění průběžných úkolů 22 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy.

Studentům byla poskytnuty plné texty doporučené studijní literatury.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

KOPECKÝ, M., CICHÁ, M. Somatologie pro učitele.Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9.

KOTULÁN, J. (ed.) Základy zdravotních nauk pro pedagogy. Brno: MU, 1999.

MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 978-80-7315-182-9.

ŠMARDA a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004. 422 s. ISBN 978-80-7367-343-7.

SCHREIBER, M. a kol. Funkční somatologie. Praha: H&H, 2007. 468 s. ISBN 80-86022-28-5.

TŮMA, S., HOŘÁK, J. Vrozené anomálie diagnostikované zobrazovacími metodami v dětském věku. Jinočany: H&H, 1995. ISBN 80-85787-67-9.

Doporučená literatura:

KÁBRT, J., KÁBRT, J. Lexicon medicum. Třetí, doplněné a přepracované vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-200-8.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

1.      Holistické pojetí zdraví a kvalita života

2.      Anatomie a fyziologie pohybového ústrojí, srdečně – cévního ústrojí, dýchacího ústrojí, trávicího ústrojí, vylučovacího ústrojí, kožního ústrojí, nervového ústrojí.

3.      Člověk se smyslovou vadou.

4.      Základní poznatky z infektologie, alergologie

5.      Poruchy rozmnožovacího ústrojí, reprodukční a sexuální chování jako rizikový faktor.

6.      Prevence poruch zdraví

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.03.2021)

Studenti v průběh semestru vypracují seminární práci dle zadání vyučujícího a odevzdají e-mailem k reflexi. V závěru semestru bude zadán zápočtový test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK