PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu v pedagogice - OKBS3S109A
Anglický název: Research Methodology in Education
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OKBS3S102A, OKBS3S103A
Záměnnost : OPBS3S109A
Je prerekvizitou pro: OKBS3S131A
Anotace
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (02.02.2022)
Cílem předmětu je získat základní přehled o přípravě, organizací, realizací, vyhodnocování výzkumů pedagogických jevů. Zabývá se kvantitativními i kvalitativními metodami výzkumu se zaměřením jejich využití ve speciální pedagogice. Seznamuje studenty s různými přístupy ke zpracování odborného textu, který je základem pro seminární a závěrečné práce.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.02.2022)

Předmět má 3 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám.

Přímá výuka:  8 hodin       

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 30 hodin

·         plnění průběžných  úkolů 32 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin celkem

Předmět bude vyučován přímou výukou dle rozvhu.V případě zavedení pandemických opatření na UK v souvislosti s COVID-19 bude probíhat v MS Teams online, doplňkově aplikace moodle

Je nutné si naistalovat Office 365 pro studenty , návod zde:
https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/office-365-pro-studenty/

Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem.  

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Povinná literatura:

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003. ISBN 80-7067-287-0.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7184-569-0.

Doporučená literatura:

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K. aj. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-313-0

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (23.04.2020)

Obsahové vymezení:

1.      Charakteristika základních typů pedagogického výzkumu.

2.      Příprava a organizace výzkumného šetření. Výzkumný projekt

3.      Informační příprava výzkumu, výzkumné soubory

4.      Charakteristika a způsoby využívání metod pedagogického, psychologického a sociologického výzkumu.

5.      Výzkumné nástroje v pedagogickém výzkumu

6.      Jazyková stránka zpracování odborných textů.

7.      Zpracování a interpretace dat.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (28.01.2024)

Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů do daného termínu. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK