PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifika edukace žáků ze sociálně znevýhodněných minorit - OKBS1S137A
Anglický název: Education of pupils from socially disadvantaged minorities
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS1S133A
Záměnnost : OPBS1S137A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)
Předmět zahrnuje výuku následujících témat: Kultura a kulturně podmíněné determinanty vzdělávání, vztah enkulturace a organizovaných edukačních procesů. Etnicita, národnost a marginalizované minority ve vzdělávání, afirmativní akce. Postoje majoritní společnosti k etnickým minoritám a jejich obraz ve školním prostředí. Sociální aspekty edukce minoritních žáků, problematika vzdělávání žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Imigrace a cizinci v České republice, podpůrné mechanismy ve vzdělávání žáků cizinců. Vzdělávání vybraných etnických minorit: menšina romská. Vzdělávání vybraných etnických minorit: menšina vietnamská.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (03.02.2022)

Výuka probíhá standardní prezenční formou. Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams. 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (16.01.2022)

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

Němec, Zbyněk. ‚Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání‘: O segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-219-4.

Němec, Zbyněk a kol. Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Nová škola, 2014. 138 s. ISBN 978-80-903631-9-9. Dostupné také z: http://www.asistentpedagoga.cz/asistence-ve-vzdelavani-zaku-se-socialnim-vzdelavanim

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Absolvování zkoušky (test, dva opravné pokusy). 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK