PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s ŘP II. - OKBS1S126A
Anglický název: Special Education of Individuals (persons) with Speech Disorders II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OKBS1S110A
Záměnnost : OPBS1S126A
Je prerekvizitou pro: OKBS1S136A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude přiblížen pojem symptomatické poruchy řeči. Dále se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (11.09.2023)

-

Přímá výuka 24 celkem
Příprava na výuku
Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu 18 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)

 

BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

Doporučená literatura:

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.

MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (29.10.2019)

Uvedení do problematiky patologie řeči (řeč, jazyk, komunikace) ve všech věkových kategoriích  v následující struktuře: 1. Terminologie,2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivé semináře jsou zaměřeny na prezentaci níže uvedených zadaných témat:

1             Uvedení do patologie, vztah normy a patologie , Porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky, 

2             Dyslalie

3             Vývojová dysartrie, verbální dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy

4             Porucha zvukové stránky řeči , rinolalie, palatolalie

5             Narušený vývoj řeči

6             Vývojová dysfázie, dětská afázie

7             Dysfluence,koktavost, brebtavost

8             Mutismus

9             Symptomatické vady- u MR, EPI, pervazivní, ZP, SP, ADHD,

10           Poruchy řeči v dospělosti - přetrvávající

11           Afázie, komunikace u osob s demencí

12           Dysartrie, dysfagie

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)

- absolvování zkoušky formou písemného testu (ke splnění podmínek je nutná 80% úspěšnost) 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK