PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s PCH I. - OKBS1S120A
Anglický název: Special education of individuals with behavioral disorders I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. PaedDr. Ing. Jan Tirpák, Ph.D., MBA
Prerekvizity : OKBS1S107A
Záměnnost : OPBS1S120A
Je prerekvizitou pro: OKBS1S128A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. (02.02.2020)
Vymezení základních pojmů vztahujících se k ústavní a ochranné výchově. Klasifikace poruch chování z hlediska speciálně pedagogického. Multifaktoriální pojetí poruch chování. Současný stav ústavní a ochranné výchovy v ČR. Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v ČR (diagnostické ústavy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy, dětské domovy, zařízení pro děti cizince,střediska výchovné péče). Výchovně-terapeutické přístupy k osobám závislým na náykových látkách. Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Systém ambulantní a rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách. Harm Reduction. Svépomocné organizace působící v ČR. Současná drogová scéna v ČR. Definition of basic concepts related to institutional and protective enlightenment. Classification of dystropy from the special education view point. Present conditions of the institutional and protective enlightenment in the Czech Republic. Facilities for institutional and protective enlightenment administration. Educative-therapeutic approaches to drugs-addictive persons. Bio- psycho- socio- spiritual model of the addictive behavior. Bootstrap organizations acting in the Czech Republic. Contemporaneous drug scene in the Czech Republic.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2019)

Kaleja, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.

Kaleja, M. (Ne) připravený pedagog a žák z prostředé sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-807510-160-0.

Kalina, K. a kol.: Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Úřad vlády ČR, 2001. ISBN 80-238-8014-4.

Kalina, K. a kol. Drogy a drogové závislosti 1 a 2. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6.

Kalina, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2.

Kalina, K. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-4331-8.

Kalina, K. Terapeutické komunity v České republice. Adiktologie. 2013, 13, č. 2, s. 84. Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. LF UK. ISSN 1213-3841.

Kalina, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015.

Slomek, Z. Etopedie. 1. vyd. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-84-6.

Škoviera, A. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-318-5. ISBN 978-80-7367-318-5. Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html ISBN 978-80-7367-318-5. Zdroj: http://www.sancedetem.cz/srv/www/content/pub/cs/odborna-knihovna/dilemata-nahradni-vychovy-teorie-a-praxe-vychovne-pece-o-deti-v-rodine-a-v-detskych-domovech-1686.html

Zákon č. 109/2002 Sb., novela 333/2012 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Zákon č. 218/2003 Sb. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2019)

Písemná zkouška zaměřená na zadanou literaturu a přednášky.

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (03.02.2019)

Vymezení základních pojmů z oblasti poruch chování.

Řešení ústavní a ochranné výchovy v České republice.

Zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Současná legislativa k ústavní a ochranné výchově a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.

Náhradní rodinná péče.

Vymezení základních pojmů v oblasti adiktologie. Klasifikace návykových látek dle MKN-10.

Minimalizace zdravotních a sociálních rizik osob závislých na návykových látkách.

Rezidenční péče o osoby závislé na návykových látkách, následná péče.

Význam svépomocných organizací.

Substituční programy.

Bio- psycho- socio spirituální model závislostního chování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK