PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s MP I. - OKBS1S102A
Anglický název: Special education of individuals (persons) with intellectual disability I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Korekvizity : OKBS1S101A, OKBS1S103A, OKBS1S104A, OKBS1S105A
Záměnnost : OPBS1S102A
Je korekvizitou pro: OKBS1P106A, OKBS1S105A, OKBS1S104A, OKBS1S103A, OKBS1S101A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)
Výuka v předmětu je zaměřena na uvedení do problematiky vzdělávání osob s mentálním postižením. Pozornost je věnována vymezení fenoménu mentálního postižení, etiologii a klasifikaci mentální retardace, psychosociálním charakteristikám osob s mentálním postižením a možnostem podpory těchto osob ve vzdělávání i ve společnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky pedagogické práce s lidmi s mentálním postižením a zprostředkovat základní orientaci v bio-psycho-sociálních souvislostech mentální retardace.

Literatura -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

 

AAIDD - American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (cit. 2016-10-06) Definition of Intellectual Disability (online, dostupné z: http://aaidd.org/intellectual-disability/definition#.V_ZMSiTtXcc)

BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila (ed.). Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.

ČERNÁ, Marie a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3.

GARGIULO, Richard M. Special education in contemporary society: an introduction to exceptionality. 4th ed., media ed. Thousand Oaks: Sage Publications, c2012. ISBN 978-1-4129-9695-2

HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HODKINSON, Alan, VICKERMAN, Philip. Key Issues in Special Education Needs and Inclusion. London: SAGE, 2009. ISBN 978-1-84787-381-1.

JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5.

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání 4. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.

VALENTA, Milan, MÜLLER, Oldřich. Psychopedie. Teoretické základy ametodika. Páté, aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Výuka v předmětu zahrnuje tato témata:

1) Vymezení základní terminologie, charakteristika pojmu mentální postižení (mentální retardace).

2) Historie (speciálně) pedagogické podpory osob s mentálním postižením.

3) Klasifikace mentální retardace.

4) Psychosociální charakteristiky osob s mentálním postižením.

5)Podpora osob s mentálním postižením ve vzdělávání a ve společnosti.

6) Práva osob s mentálním postižením a způsoby jejich prosazování.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Písemná zkouška (v případě neúspěchu možnost dvakrát zkoušku opakovat).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK