PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky pedagogiky II - OKBQ4P051A
Anglický název: Introduction to Didactics of Pedagogy II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Mgr. Ráchel Mazúchová
Vyučující: Mgr. Ráchel Mazúchová
Angie Moore, M.A.
Prerekvizity : OKBQ4P041A
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
Předmět souvisí s volitelnými praxemi v bc studiu (lektorskou, v zařízeních pro volný čas, orientační), je zaměřen na výuku průřezových témat RVP. Dle možností je vyučován ve spolupráci s organizacemi, působícími v oblasti výuky aktuálních společenských témat. Studující si modelově vyzkouší připravené výukové lekce na daná témata jak v roli žáka, tak v roli lektora.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Studující získá orientaci v oblasti výuky průřezových témat RVP, vhodně použije základní didaktickou terminologii k popisu výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií, reflektuje svou praktickou zkušenost.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá101 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 30 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 15 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 15 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 15 hodin. Seminární práce 10 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 10 hodin.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

Činčera, J., Jančaříková, K., Matějček, T, Šimonová, P., Bartoš, J., Lupač, M. & Broukalová, L. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Brno: BEZK; Masarykova univerzita; Agentura Koniklec.

Hrubeš, M., Protivínský, T., Čáp, P. (2014): Postoje a potřeby učitelů ve vztahu ke globálnímu rozvojovému vzdělávání. Masarykova univerzita, Centrum občanského vzdělávání. Retrieved from http://www.obcanskevzdelavani.cz

Jeden svět na školách, Median (2017): Zpráva o dotazníkovém šetření na středních školách z roku 2017 včetně porovnání s rokem 2014, 2012 a 2009. Retrieved from https://www.jsns.cz/nove/pdf/vyzkum_2017.pdf

Novotná, M. (2016): Analýza vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k Výchově ke globálnímu občanství a základnímu vzdělávání. Retrieved from https://www.varianty.cz/download/docs/2271_anly-za-vzde-la-vaci-politiky-c-r-ve-vztahu-ke-vmegs.pdf

Pastorová, M., Jirák, J. a kol. (2015): K integraci mediální výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Petty, G. (2013). Moderní vyučování (6., rozš. a přeprac. vyd.). Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: platný od 1. 9. 2017 [Online]. (2017). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani

Straková, J. (2009): Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.Národní ústav pro vzdělávání: Rámcové vzdělávací programy [Online]. (2019). Retrieved from http://www.nuv.cz/t/rvp

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. Aktuální společenská témata v kurikulu školy.

2. Externí subjekty, podílející se na vzdělávání průřezových témat RVP ve školním prostředí.

3. Podpora environmentálně odpovědného jednání: výukové materiály a aktivity.

4. Globální rozvojové vzdělávání: výukové materiály a aktivity.

5. Multikulturní výchova: výukové materiály a aktivity.

6. Rozvoj mediální gramotnosti: výukové materiály a aktivity.

7. Osobnostní a sociální výchova, koncept sociální gramotnosti.

8. Vybrané výukové materiály a jejich modelové využití v roli žáků.

9. Vybrané výukové materiály a jejich modelové využití v roli lektorů.

10. Analýza výukových materiálů a výchovných a vzdělávacích strategií, reflexe praktické zkušenosti.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Ráchel Mazúchová (22.09.2023)

1. část

  • aktivní účast na výuce

2. část

  • příprava a realizace výukové lekce na zvolené téma (role lektora) - 3 pokusy, z toho 2 opravné
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK