PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multikulturní výchova - OKBPV14V35
Anglický název: Multicultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Prerekvizity : OKBPV14301
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Předmět seznamuje studenty s východisky multikulturní výchovy, jejím vývojem a současnými trendy v celosvětovém kontextu. Připravuje studenty na výchovu a vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí. Prezentuje možnosti multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání v české škole. Předmět umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Primárním cílem je přispět k vytvoření respektujících vztahů mezi kulturami. Sekundárním cílem je umožnit studentům seznámit se základními pojmy a inspirovat se při hledání adekvátních metod pro výuku a realizaci multikulturní výchovy.

Literatura
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

BALVÍN, J. aj. Rómové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem : Hnutí rodina, 1999.
BALVÍN, J. aj. Rómové a alternativní pedagogika. Ústí nad Labem : Hnutí rodina, 2000.
BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003.
BITTL, K. H., MOREE, D. Pokladnice hodnot. Transkulturní učení hodnotám. Dresden: Europa-Direkt e.V., 2007.
BURIÁNEK, J. (ed.). Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha:  Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
DANIEL, B. Dějiny Rómů. Olomouc : UP, 1994.
ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Praha : Triton, 2006.
GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4.
HAJSKÁ, M., BOŘKOVCOVÁ, M.  Analýza kurzů multikulturní výchovy pro budoucí pedagogy na českých vysokých školách. Praha : Člověk v tísni, 2009.
HIRT, T., BUDILOVÁ, L. (eds.). Policista v multikulturním prostředí. Praha : Člověk v tísni, 2005.
NEČAS, C. Rómové v České republice včera a dnes. Olomouc:  UP, 1999.
PAVLÁT, L. Židovská tématika v českých školách. Praha : AŽV, 1998.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova - teorie, praxe, výzkum. Praha : ISV, 2001.
PRŮCHA,J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha : Triton, 2006.
SEKYT, V. Zamyšlení nad zvláštnostmi romských dětí vstupujících do školy. Praha : Portál, 1998.
SEKYT, V. Národnostní menšiny v České republice. In Studijní materiály pro školení terénních sociálních pracovníků. Praha : Člověk v tísni, 2001.
RÝDL, K., NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha:  IPPP, 1997.
ŘÍČAN, P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha : Portál, 1998.
ŠATAVA, L. Národnostní menšiny v Evropě. Praha : Železný, 1994.
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha : Portál, 2001.
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha : Portál, 1998.
ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0277-0.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Plná docházka a aktivní účast v rámci prezenční části výuky (v případě absence - zadání obtížnějšího úkolu). Studenti si vyberou jedno z témat multikulturní výchovy, přičemž pro jeho zpracování zvolí formu posteru. Studenti prostudují jednu publikaci na základě doporučení vyučujícího.

Sylabus -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Multikulturní, interkulturní a transkulturní společnost.
Multikulturalismus a současné diskuse o jeho oprávněnosti.
Sémantické modely multikulturality.
Kulturní zvyklosti různých národů a etnik.
Rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariéry, etiketa.
Etnické postoje, stereotypy a předsudky.
Základní pojmy používané v oblasti multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání.
Praxe multikulturní výchovy v zahraničí.
Multikulturní výchova v české škole - cíle, možnosti, problémy.
Multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP.
Metody a formy multikulturní výchovy.
Zdroje informací pro výuku multikulturní výchovy.
Komunikace českých učitelů s rodiči (příslušníky) jiné etnické skupiny, resp. kulturní komunity.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK