PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Environmentální vzdělávání - OKBPV14307
Anglický název: Environmental Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Alena Thorovská
Prerekvizity : OKBPV14102
Je prerekvizitou pro: OKBPV14508
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
Cílem předmětu je upozornit studenty na význam environmentální vzdělávání s akcentem na provázanost života jednotlivce i populace s problematikou životního prostředí. Vymezení základních pojmů a cílů environmentálního vzdělávání. Postavení environmentálního vzdělávání v RVP. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféra, hydrosféra, pedosféra). Životní prostředí a zdraví. Společná zodpovědnost za životní prostředí. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí. Globální problémy. Spotřebitelská výchova. Životní prostředí a děti. Aplikace environmentální problematiky do náplně praktického vyučování a odborného výcviku.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)

Cílem předmětu je upozornit studenty na současné globální problémy životního prostředí s akcentem na subjektivní vnímání životního prostředí a jeho vlivu na zdraví.

Literatura -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)

ČERNOUŠEK, M. Psychologie životního prostředí. Praha: Karolinum, 1992.

MOLDAN, B. Ekologie, demokracie, trh. Praha: Informatorium MŽP ČR, 1992.

PALATÝ, J. Toxikologie a životní prostředí, Praha: VČHT FTOP, 1993.

LORENZ, K. 8 smrtelných hříchů člověka. Praha: Akademia, 2000.

KOHÁK, E. Zelená svatozář: Kapitoly z ekologické etiky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003.

KELLER, J. Až na dno blahobytu: (ke společenským kořenům ekologické krize) Brno: Hnutí Duh, 1993.

KOHÁK, E. Závod s časem: Texty z morální ekologie. Praha: Torst, 1996

KOLÁŘSKÝ, R. Filosofie a současná ekologická krize. Praha: Filosofia, 1998.

LORENZ, K. Odumírání lidskosti. Praha: Mladá fronta, 1997.

POLÁŠKOVÁ A KOL. Úvod do ekologie a ochrany životního prostředí. Praha:  Karolinum, 2011.

BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 2004

ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na prezenční části výuky, úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny).

Sylabus -
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)

1. Základní ekologické a environmentální pojmy a jejich souvislosti. Postavení environmentálního vzdělávání v RVP.

2. Vliv antropogenní činnosti na životní prostředí (atmosféru, hydrosféru, pedosféru), společná zodpovědnost za životní prostředí.

3. Životní prostředí a zdraví. Společná zodpovědnost za životní prostředí

4. Dobrovolné dohody a přístup k ochraně životního prostředí

5. Globální problémy.

6. Spotřebitelská výchova.

7. Životní prostředí a děti.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK