PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Šikanování v dětských kolektivech - OKBO1P141B
Anglický název: Bullying in Children´s Collectives
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: OKBV1P147B
Je záměnnost pro: OKBV1P147B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (16.12.2018)
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v otázkách školního násilí a šikanování, která je nezbytná pro kvalifikovanou účast na prevenci i nápravě těchto jevů. Studenti budou prostřednictvím analýzy řady modelových situací vedeni k citlivému přístupu při řešení šikany a osvojí si základní preventivní i intervenční strategie.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, předpokládá se  celková časová zátěž studenta 125 hodin, z čehož 12 hodin činí přímá výuka.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (16.12.2018)

ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004.

BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma.

Praha : Albatros, 2006.

BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.

ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.

SPURNÝ, J. Psychologie násilí. Praha : Eurounion, 1996.

WEBSTER-DOYLE, T. Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha : Pragma, 2002.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na prezenční části výuky a na základě odevzdání samostatné písemné práce.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (16.12.2018)

1. Úvod do problematiky školního šikanování. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.

2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech, situace v ČR.

3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.

4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.

5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.

6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.

7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.

8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.

9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.

10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK