PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborného vzdělávání III - OKBO1I131A
Anglický název: Didactics of professional education III.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Prerekvizity : OKBO1I126A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (03.01.2023)
Ve vyučovacím předmětu si studenti upevňují a dále rozvíjí dosavadní učitelské dovednosti zvláště v oblasti využívání aktivizačních metod výuky, navrhují úkoly vedoucí k tvořivému myšlení žáků. Posláním předmětu je též analyzovat výsledky pedagogických výstupů studentů a na výstupech uvádět jednotlivosti v soustavy vztahů mezi celky.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (26.01.2023)

V případě, že vedení fakulty stanoví, že není možno konat prezenční formu výuky na fakultě a výuka bude realizována distanční formou, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude probíhat v časech podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem na e-mailovou adresu studentů, která je uvedena v SISu.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (03.01.2023)

ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1081-9.

ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. První vydání. Brno, Akademické nakladatelství CERM, 2003.
ČDVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.
FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.ADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.
OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5.
PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, M., MILLER, I. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. ČZU 2012, ISBN 978-80-213-2277-6
STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02928-X.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7040-689-5.




Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (03.01.2023)

Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I., DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Student si losuje dva tematické okruhy. Student má prokázat schonost propojovat informace a tyto informace dávat do souvislostí.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (03.01.2023)
  • teoretická a materiálně technická příprava učitele na vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku;
  • přístupy a projektování výuky, organizační formy vyučování;
  • principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání.
  • vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy.
  • využívání problémových úloh a situací v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku;
  • základní požadavky na bezpečnost a hygienu práce při výuce v prakticky zaměřených předmětech a v odborného výcviku.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (26.01.2023)
  • Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
  • Vypracování seminární práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Termín odevzdání bude upřesněn na prvním semináři.
  • Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů DOVZ I. a DOVZ II. a DOVZ III. v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
  • Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
  • Uznané úkoly zakládají důvod k přihlášení ke zkoušce.
  • Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK