PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika odborného vzdělávání I - OKBO1I120A
Anglický název: Didactics of professional education I.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Prerekvizity : OKBO1I118A
Je prerekvizitou pro: OKBO1I126A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)
Studijní předmět v návaznosti na obecnou didaktiku jako teorii výchovného vyučování vede studenty k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Seznamuje a soustřeďuje pozornost studentů na zákonitosti vzdělávání a vyučování prakticky zaměřených předmětů a odborného výcviku. Rozvíjí problematiku vzdělávacího a vyučovacího procesu, objasňuje, za jakých podmínek lze co nejefektivněji dosáhnout stanovených výchovně vzdělávacích cílů.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)

V případě, že nebude možno konat prezenční výuku na fakultě a výuka bude realizována distanční formu v souvislosti s COVID-19, bude distanční forma výuky prováděna on-line v MS Teams. On-line výuka bude vždy v časech výuky podle rozvrhu. Současně bude distanční výuka posílena zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)

ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1081-9.
ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. První vydání. Brno, Akademické nakladatelství CERM, 2003.
ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.
OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, M., MILLER, I. Oborová didaktika pro zemědělství, lesnictví a příbuzné obory. ČZU 2012, ISBN 978-80-213-2277-6
SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02928-X.
VANĚČEK, D. Didaktika technických odborných předmětů. Praha : ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7040-689-5.

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)

Zkouška má písemnou formu. Jedná se o test s tvořenou odpovědí. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)
  • Východiska vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
  • Pedagogické dokumenty, cíle, fáze a etapy učení, organizační formy vyučování.
  • Vyučovací metody, charakteristika, třídění, volba metody k cíli vyučovací jednotky.
  • Principy a podmínky vyučovacího procesu v odborném vzdělávání.
  • Vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy.
  • Příprava učitele na vyučování v prakticky zaměřených předmětech a v odborném výcviku.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (25.01.2022)
  • Úspěšné splnění zadaných úloh k řešení.
  • Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů. Zápočtová práce je zaměřena na rozplánování obsahové náplně učiva vyučovacího předmětu oboru zaměření studenta resp. vyučovacího předmětu, který student vyučuje.
  • Zkouška se skládá z písemné části, formou testu. Je požadováno minimálně 75% úspěšné absolvování testu orientovaného na ověření úrovně získaných vědomostí a znalostí v rozsahu výuky.
  • Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
  • Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
  • Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK