PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Canisterapie ve škole - OKBB4B102C
Anglický název: Canistherapy in the Classroom
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Kurz je určen učitelům, resp. budoucím učitelům, kteří mají zájem o canisterapii. Jeho cílem je ukázat možnosti, které řádně vykonávaná canisterapie přináší pro výuku, výchovu a zlepšení psycho-sociálního klimatu a následně to, aby si učitel dokázal vybrat z nabídky canisterapeutických týmů skutečně kvalitní tým. Úvod do problematiky zoorehabilitací obecně. Terminologie. Historie canisterapie. Cíle canisterapie (obecně). Využití aktivit se psem pro rozvoj jemné a hrubé motoriky. Využití aktivit se psem pro rozvoj řeči a kognitivních schopností. Využití aktivit se psem pro aktivizaci. Využití aktivit se psem pro rozvoj sluchové percepce. Využití aktivit se psem pro zlepšení matematické představivosti. Polohování. Rizika canisterapie. Průběh canisterapie. Vyhodnocování canisterapie. Vybrané kazuistiky (příklady dobré praxe). Legislativa. Welfare. Česká sdružení, která nabízejí canisterapii. Kurzu se bude účastnit canisterpeutický pes. Studenti budou mít možnost si jednotlivé prvky vyzkoušet osobně.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)

JANČAŘÍKOVÁ, K. Zooasistence v pedagogické praxi. Envigogika. COŽP UK-PedF Praha : 2009. ISSN: 1802-3061. Dostupné na  http://envigogika.cuni.cz.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

GALAJDOVÁ. L. Pes lékařem lidské duše aneb Canisterapie. 1. vyd. Praha : Grada Publisching, 1999. 160s. ISBN: 80-7169-789-3.

ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví : Proč, co a jak. 1. vyd. Praha : Brázda, 2007. 176s. ISBN 978-80-209-0356-3.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.09.2019)

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8189

14 h přímé výuky realizované formou interaktivního semináře s ukázkami dílčích aktivit se psem, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), shlédnutí videozáznamů, náslech u canisterapetického týmu a vypracování zápisu z tohoto náslechu a účast v diskusním fóru v MOODLu.

Kurzu se bude účastnit canisterpeutický pes. Studenti budou mít možnost si jednotlivé prvky vyzkoušet osobně.

 

Canisterapie ve škole 3/LS 0/2 14H KZ 5 PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. 150 2

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK