PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Evoluční biologie - OKBB4B052A
Anglický název: Evolutionary biology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
doc. RNDr. Václav Vančata, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)
Evoluční biologie jako obor zahrnuje i problematiku evoluce člověka a cílem kurzu je rozšíření znalostí z evoluční biologie i z oblasti evoluční antropologie, které může učitel využívat při výuce na základní i střední škole. Předmětem semináře budou především následující témata: 1. Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci, 2. Specifika mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů, 3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci, 4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách, 5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy. 6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování. 7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů, 8. Australopitéci a vznik rodu Homo. 9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury, 10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované. 11. Kolonizace světa a její hlavní fáze. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách. Pozornost bude věnována i problematice evoluční antropologie, nejen v souvislosti s danými tématy, ale i proto, že evoluce našeho druhu je důležitá pro pochopení širších souvislostí evoluce jako takové. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. To je hlavním cílem cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

Cílem je získání základních znalostí ze současné evoluční biologie, včetně evoluční antropologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole

Deskriptory - angličtina
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (06.10.2023)

PEDF-Evoluční biologie bakaláři  presenční výuka - budou 2 základní presnční přednášky: 1) Přírodní a pohlavní výběr, Adaptace, 2) Makro a mikroevoluce a Evoluční genetika. Veškeré informace a odevzdávání prací bude MsTeams – 

PEDF-Evoluční biologie bakaláři - základní informace přednášky a filmy- dále pak literatura a presentace a také další studijní opory. Evoluční biologie – v kurzu budou zadány 4 úkoly s využitím přednášek a analýzy filmů – studenti budou průběžně podle pokynů vyučujícího pravidelně odevzdávat v MsTeams. Z tohoto důvodu se studenti musí zaregistrovat do MsTeams svým oficiálním fakultním mailem. Úkoly: 1) Zamyslete se nad problematikou přírodního výběru, posuďte vztah přírodního, pohlavního a skupinového (příbuzenského) výběru a jejich možného působení v evoluci hominidů; 2) Jaký je význam adaptací v evoluci obecně a jaký v evoluci hominidů - uveďte příklady; 3) Definujte makroevoluci a jejich vztah, uveďte příklady včetně možných makroevolučních změn v evoluci hominoidů. Probíhají mikroevoluční procesy i u současných lidských populací?; 4) Význam evoluční genetiky pro pochopení biologických a evolučních procesů. Práce by měly být na minimálně 3 strany a měly by stručně obsahovat i možný význam dané problematiky pro výuku na ZŠ a SŠ.

14 hodin přímé výuky, z toho 14 H přednáška, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) ccsa 25 H, příprava vypracování řešení 4 úkolů zadaných v MsTeams dle zadání vyučujícího a podle postupně probírané problematiky (například problematika přírodního a pohlavního výběru, adaptace, vztah makroevoluce a mikroeveluce), vycházejících ze studijních opor a přednášek na webových stránkách (viz https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni), které by měly být zaměřeny na pochopení nejdůležitějsích mechanismů evolučních procesů. Příprava 2 seminárních prací na téma analýzy jednotlivých etap evoluční biologie a nejdůležitějších aspektů současné evoluční biologie významných pro pochopení současného vývoje jednotlivých biologických oborů a jejich možného upratnění ve výuce na základních i středních školách - cca 42 H.

Nutné je odevzdání portfolia, tedy výše uvedených 4 úkolů. Úkoly musí být předloženy v MsTeams, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedených v SISu.

Link na tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWMpegRosY1oeE2IzIu2wFe53smdzwxv8a6Yjb-XPmGE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4edf910f-8b50-42ec-bdeb-fa80d683b1f1&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 

Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

Vančata, V. 2015. Evoluční biologie postmoderní syntéze. Katedra biologie a environmentálních studií, PedF UK v Praze https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

Soukup, M., 2010. Biokulturologie. Evoluce a kultura. Mervart, University Karlova v Praze

DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953.

FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998.

FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005

FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006

Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press,

RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996.

VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8)

ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

Vypracování seminárních prací zadaných v MsTeams a to minimáolně 3 ze 4, pokud ovšem budou k nesplnění všech 4 závažné důvody. Vyučující práce budou hodnoceny jednotlivě, neodevzdaná práce bude známkována nedostatečně, a sdělí výsledek, eventuálně požadavky k přepracování některé z prací. 

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (04.09.2023)

1. Úvod - Přírodní, pohlavní a skupinový výběr v evoluci,

2. Mikroevoluce a makroevoluce s ohledem na vznik a evoluci primátů,

3. Adaptace a jejich význam pro evoluci s přihlédnutím k lidské evoluci,

4. Evoluční genetika – současné trendy evoluční genetiky, přínos evoluční genetiky pro znalosti z evoluce člověka i antropologie obecně a možnosti výuky v didaktice biologie a na školách,

5. Evoluční systematika a její praktický přínos pro biologické a paleobiologické vědy.

6. Nové směry v evoluční biologii – paleogenetika, evoluční psychologie a neurobiologie a evoluční aspekty fyziologie chování.

7. Evoluce třetihorních lidoopů a vznik nejstarších homiminů,

8. Australopitéci a vznik rodu Homo.

9. Evoluce a diversita archaických forem rodu Homo vznik lidské kultury,

10. Vznik a evoluce moderních lidských forem – anatomicky moderní člověk, neandrtálci a denisované.

11. Kolonizace světa člověkem a jeho předky a její hlavní fáze.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)

Podmínkou ke splnění předmětu  je odevzdání portfolia, tedy 4 úkolů uvedených v deskriptoru. Úkoly musí být předloženy v MsTems, a musí být plněny podle termínu zadání v MsTeams. Výjimky mohou být uděleny jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů, a po dohodě s garantem předmětu. Předmět bude zakončen panelovou diskusí o jednotlivých úkolech cca po 8-12 studentech v termínech zkoušky uvedench v SISu.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (16.09.2023)

Veškeré relevantní informace a studijí literatura a další materiály budou v MsTeams tým PEDF-Evoluční biologie bakaláři

Dále pak

https://sites.google.com/view/evolunbiologiebc/home

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie

https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni

14 hodin přímé výuky, z toho 14 H přednáška, obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) ccsa 25 H, příprava vypracování řešení 6 problémových úloh z evoluční biologie dle zadání vyučujícího a podle postupně probírané problematiky (například problematika přírodního a pohlavního výběru, adaptace, vztah makroevoluce a mikroeveluce), vycházejících ze studijních opor a přednášek na webových stránkách (viz https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni), které by měly být zaměřeny na pochopení nejdůležitějsích mechanismů evolučních procesů. Příprava 2 seminárních prací na téma analýzy jednotlivých etap evoluční biologie a nejdůležitějších aspektů současné evoluční biologie významných pro pochopení současného vývoje jednotlivých biologických oborů a jejich možného upratnění ve výuce na základních i středních školách - cca 42 H.

Hlavní pojmy a problémy ke studiu a přípravě problémových úloh a seminárních prací: Evoluce a evoluční biologie, Darwinismus, neodarwinismus a „postneodarwinismus“, Přírodní versus umělý výběr, Přírodní výběr a pohlavní výběr – vymezení, Pohlavní výběr, definice, velke inovace, Příbuzenský a skupinový výběr rozdíly a podobnosti, Adaptace a adaptivní strategie , Klasická vs. evoluční systematika, Evoluční genetika definice a vymezení, Evoluce, ontogeneze. Makroevoluce a Mikroevoluce, Adaptace a fylogeneze,  Základní mechanismy molekulární evoluce, Zákonitost a nahodilost v evoluci



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK