PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář z VV - spec. VV - OKB7321327
Anglický název: Art Education. Optional course
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)
Historický a současný pohled na dětský výtvarný projev a jeho záměrné rozvíjení: společensko-historické kontexty názorů na dětský výtvarný projev a jeho místo v systémech všeobecného vzdělávání. Kritický náhled na minulé i aktuální koncepce výtvarné výchovy i problémy jejich realizace.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Cíl výuky: Položit základy pro odhalování příčin přetrvávání negativních jevů v praxi předškolního vzdělávání a hledání cest k jejich odstraňování.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

HAZUKOVÁ,H.- ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy Vv I. 2. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.117 s. ISBN 80-7066-386-5.
HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. (Připravováno druhé přepracované vyd. v r.2006)
CHOBOLA,L.Dětský výtvarný projev a klasikové jeho teorie. 1.vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně,1975. 200 s. ISBN nemá
KINDLER,A.M. Prehľad výskumu výtvarného vývoja. In ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5
SINGULE,F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1.vyd. Praha : SPN 1992.54 s. ISBN 80-04-26160-4.
SLAVÍK,J.(ed.) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech.1.vyd. Praha: UK-PedF 1998.22 s. ISBN 80-86039-70-6.
ŠUPŠÁKOVÁ,B. Štyri prúdy výtvarného vzdelávania.In ŠUPŠÁKOVÁ,B.Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6.
UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá
UŽDIL,J. Mezi uměním a výchovou. 1.vyd.Praha: SPN 1988.464 s. ISBN nemá
VONDRÁK,M.Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20.stol. 1.vyd. České Budějovice, Ped F Jihočeské Univerzity, 215 s. ISBN 80-7040-043-9.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Studující předloží portfolio vlastních reflektované výtvarných činností a vlastní pedagogické praxe.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

Obsah - klíčová slova : dětský výtvarný projev, záměrné rozvíjení, koncepce výtvarného vzdělávání, historicko-společenský kontext, kritický náhled, problém, hledání řešení, empirický výzkum, teoretická reflexe.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2020)

zápočet, přesné podmínky budou zadány v kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK