PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I+II pro spec.VV - OKB7321232
Anglický název: Art Education Didactics I + II pro spec.Vv
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HAZUKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)
I. Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. II. Zvláštnosti a prostředky estetické interakce ve výtvarné výchově. Umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: HAZUKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)

I.Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev (proces i produkt ) spontánní i pedagogicky ovlivňovaný.

 

II. Položit základy k teoreticky zdůvodněnému procesu výtvarné edukace na 1.stupni primárního vzdělávání a jeho hodnotící reflexe. Rozvíjet funkční slovník učitele ve výtvarné výchově  pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy.

 

 

Deskriptory -
Poslední úprava: HAZUKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)

Klíčová slova:

I. Rozhodování, kompetence, informace, interpretace, dispozice, vývoj, individualita, sebevyjádření , ovlivňování, očekávané a zvláštní jevy.

II. estetická interakce, výtvarné vnímání, interpretace, imaginace, tvorba, znak, výraz, význam, forma, tvořivost.

 

Literatura
Poslední úprava: HAZUKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN  80-7290-237-7. HAZUKOVÁ,H. Didaktika výtvarné výchovy VI. Tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta  2010. ISBN 978-80-7290-434-1. 0432-3 HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.                                                                                                                                                    UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá                                                                                                                       VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN  80-7184-803-4                                                                  KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.                                                                                                                                                   ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro  2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.                                                                   ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.                                                                                                                                                                                                                                  BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

 

Metody výuky -
Poslední úprava: HAZUKOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2011)

Přednáška a seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

Formy kontroly předmětu: zápočet

I.seminární práce : vypracovat analýzu a hodnotící reflexi kresby dítěte předškolního věku. reflexi kresby dítěte předškolního věku. Použít osvojenou odbornou terminologii.

II.seminární práce : Zpracovat didaktické východisko i otázky pro rozhovor s dětmi o výtvarném uměleckém díle a jejich následnou výtvarnou tvorbu . Použít osvojenou odbornou terminologii

Sylabus -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

Obsah

I.Teorie:Dětský výtvarný projev v předškolním věku, vývojová stádia, zvláštní znaky, individuální rozdíly a typologické inklinace; didaktická dimenze, diagnostické aspekty.

II. Praxe: Identifikace, pojmenování a interpretace očekávaných charakteristických jevů i speciálních znaků v autentické dětském výtvarném projevu. Reflexe do praxe výtvarné edukace.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)

zápočet

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK