PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zpracování grafiky na počítači - OKB2319264
Anglický název: Computer Processing of Graphics
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Mgr. Stanislav Lustig
Prerekvizity : OKB2319163, OKB2319164
Je prerekvizitou pro: OKB2319365
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (01.12.2011)
Posláním studijního předmětu Zpracování grafiky na počítači je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači a navodit, resp. rozvinout příslušnou způsobilost pro tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Úkolem předmětu je současně vytvořit adekvátní teoretické a kompetenční předpoklady pro další rozvoj ve směru využití a tvorby obecné i technicky orientované počítačové grafiky a multimediálních aplikací. Cíl studijního předmětu spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky, zvládnutí základů práce s grafickými daty a využívání grafických informací, osvojení různých způsobů získávání a úpravy grafických dat, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů pro práci s grafikou a poznání jejich specifik a funkčních možností. Obsahově se předmět orientuje na druhy, vlastnosti a možnosti zpracování grafických dat na počítači, zdroje grafických dat, technické vybavení pro zpracování grafiky, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, programy pro tvorbu a zpracování grafiky a způsoby jejich využití ve smyslu tvorby, úpravy nebo prezentace grafiky na počítači
Literatura
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (01.12.2011)

FOLEY, J. D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005.

FRASER, B., MURPHY, CH., BUNTING, F. Správa Barev. Brno : Computer Press, 2004.

LONG, B. Complete Digital Photography. Hingham : Charles River Media, 2004.

MURRAY, J.D., vanRYPER, W. Encyklopedie grafických formátů I, II. Brno : Computer Press, 2005.

NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.

PECINOVSKÝ, J. Skenery a skenování. Praha : Grada Publishing, 2003.

ROUBAL, P. Kreslení a grafika. Praha : Computer Press, 2006.

TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007.

ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2005.

Digineff  wbové stránky o digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz >.

Grafika on-line. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz >.

Pixel  2D/3D grafika a animace, digitální video a zvuk. Dostupné z URL: < http://www.pixel.cz >.

Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz/ >.

Sylabus -
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (01.12.2011)

GRAFIKA NA POČÍTAČI

Semigrafika, grafický režim, grafické uživatelské rozhraní, jas a barva, vnímání barvy a jasu, elementy počítačové grafiky, bod, přímka, vektor, křivka a plocha, transformace

DRUHY A VLASTNOSTI GRAFIKY

Zdroje grafických dat, rastrový obraz, bodová grafika, bitová mapa, vektorový obraz, vektorová (liniová) grafika, barevná  hloubka, bitová hloubka, rozlišení, interpolace, alias

ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU NA POČÍTAČI

Charakteristiky bitmapových a vektorových grafických formátů, komprese grafických dat, zpracování barvy, přímé barvy, procesní modely barev, barevné profily, tisk, specifika a oblasti aplikace vektorové a bitmapové grafiky

HARDWARE PRO ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

Světlocitlivé snímací prvky, skenery, rozlišovací schopnost, digitální foto, grafické karty a grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry, monitory, projektory, tiskárny, způsoby tisku, rozlišovací schopnost, specifika 

PROGRAMY PRO TVORBU A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY

Charakteristika bitmapově a vektorově orientovaných grafických editorů, charakteristika prohlížečů, grafických dílen a nástrojů, podpůrných programů, specializovaných programů 

PRÁCE S BITMAPOVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce, úpravy bitmap, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk 

PRÁCE S VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM

Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce, speciální funkce vektorových editorů a užití efektů, vektorizace bitmapové grafiky, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami, import, symboly a archivy obrázků, export, tisk

DALŠÍ ZPŮSOBY PRÁCE S GRAFIKOU

Užití grafických programů pro úpravu a konverzi grafických souborů, snímání obrazových předloh, Optical Character Reading, snímání obsahu obrazovek, tvorba animovaných GIF sekvencí, digitální foto, úpravy a tisk fotografií

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK