PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Multimediální systémy - OKB1319506
Anglický název: Multimedia Systems
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Prerekvizity : OKB1319204, OKB1319402
Ve slož. prerekvizitě: OKB1319603
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (10.03.2015)
Posláním předmětu Multimediální systémy je docílit u studentů osvojení si základních pojmů z oblasti multimédií a multimediálních systémů, pochopení obecných principů a způsobu práce s multimediálním materiálem a systémy pro jeho zpracování tak, aby studenti získali předpoklady pro efektivní práci při tvorbě a zpracování multimédií na počítači prostřednictvím příslušného programového i hardwarového vybavení, a to jak v rámci dílčích částí multimediálních systémů i komplexních celků. Předmět je obsahově orientován na problematiku vnímání zvuku a obrazu, analogové a digitální zpracování signálu, záznam, reprodukce, kódování zvuku a obrazu, formáty zvukových a obrazových souborů, kompresi obrazových a zvukových dat, rozpoznávání obrazu, problematiku prostorového zobrazování a parametry příslušného programového vybavení.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (13.05.2019)
  • ADOBE CREATIVE TEAM Adobe Flash CS3 - Oficiální výukový kurz. Praha : Computer Press, 2008.
  • BERÁNEK, P. Digitální video v praxi. Praha: Unis publishing. 2001.
  • BIMBER, O., RASKAR, R. Spatial Augmented Reality: Merging Real and Virtual Worlds. A K Peters, 2005. ISBN 1-56881-230-2.
  • CALVERLEY, G., CHILDS, M., SCHNIEDERS, L. Video for education. Lulu.com, 2008.
  • FINNEY, A., ENGLAND, E. Managing Multimedia: Project Management for Interactive Media. Boston: Addison-Wesley, 2002.
  • CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. Boston: Addison-Wesley, 2001.
  • JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5.
  • KOHOUTKOVA, J. Hypermedia Interfaces to Relational Data Structures. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2003.
  • KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
  • PECINOVSKÝ, J. Digitální video. Praha: Grada Publishing a. s., 2009.
  • SOUKUP, J. PEJSAR, Z., BALCAROVÁ, A. Multimédia ve výuce. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2004.
  • WOOTON, C. A Practical Guide to Video and Audio Compression: From Sprockets and Rasters to Macro Blocks. Focal Press, 2005, 1. vydání. ISBN 978-0240806303.
  • ZAHRADNÍK, J. Základy audiovizuální tvorby. Praha: SPŠST, 2006, 1. vydání.
  • KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (13.05.2019)

Požadavky k zápočtu

  • vypracovat všechny průběžné úkoly zadávané v průběhu semestru na odpovídající úrovni
  • vypracování a obhájení semestrální práce

Požadavky ke zkoušce

  • splnění písemné části zkoušky s úspěšností min. 75%
  • splnění ústní části zkoušky
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (13.05.2019)

MULTIMÉDIA

  • Požadavky na technické vybavení pro tvorbu mutimediálních systémů
  • Požadavky na programové vybavení pro tvorbu mutimediálních systémů
  • Dílčí složky multimédií
  • Základní požadavky na multimediální systém
  • Možnosti využití multimediálních systémů v praxi

ZVUK

  • Základní pojmy a charakteristiky
  • Fyzikální vlastnosti zvuku
  • Audio komprese, zvukové formáty dat, kodeky

OBRAZ A VIDEO

  • Základní pojmy, charakteristiky a principy
  • TV standardy a normy, prokládání obrazu
  • Komprese videa, kodeky, multimediální kontejnery a frameworky
  • ZPRACOVÁNÍ ZVUKOVÉHO A VIDEO SIGNÁLU
  • Analogové a digitální zdroje signálu
  • Digitalizace signálu
  • Základní pojmy a principy střihu videa
  • Střih videa, videoefekty, titulky, dabing

ROZŠÍŘENÁ REALITA

  • Základní pojmy a principy
  • Metody zobrazení, prostorové zobrazovací zařízení
  • Formy digitálního obsahu, 2D a 3D zobrazení

Export videa pro různé využití

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK