PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I – S - OKB01V1F2B
Anglický název: Didactics of Art Education I
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 9 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Záměnnost : OPB01V1F2B
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)
Kurz reflektuje poznatky předchozích teoretických a praktických kurzů a transformuje je do elementární didaktické struktury. Předkládá hlavní principy plánování ve Výtvarné výchově. Zabývá se postupy transformace obsahu oborového kontextu do úkolu pro děti předškolního věku. Promýšlí přitom zákonitosti dětského výtvarného projevu a jeho hlavní vývojové rysy a ukazuje vazby mezi volbou oborového kontextu a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými kategoriemi. Součástí kurzu je seznámení se stručnou historií a současností oboru Didaktiky Výtvarné výchovy
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)

Reflexe předchozích teoretických a praktických kurzů a transformace jejich obsahů do elementární didaktické

struktury. Předložení hlavních principů plánování ve Výtvarné výchově. Výklad transformace obsahu oborového

kontextu do úkolu pro děti předškolního věku. Promýšlení zákonitostí dětského výtvarného projevu a jeho hlavních

vývojové rysů. Vyložení vazeb mezi volbou oborovým kontextem a úkolem a mezi dalšími klíčovými didaktickými

kategoriemi. Seznámení se stručnou historií a současností oboru Didaktiky Výtvarné výchovy.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)

Základní studijní literatura a studijní pomůcky
DODDINGTON, CH., HILTON, M.: Child-Centred Education. London, Sage publications, 2007.
FULKOVÁ, M. , KAFKOVÁ, H.: Nové trendy ve výtvarné výchově. In: Kohnová, J. (Ed.): Sborník příspěvků z konference
Profesní rozvoj učitelů. Praha, UK, 2012, s. 41-48. ISBN 978-80-7290-548-5
Dostupné na:
http://tarantula.ruk.cuni.cz/UPRPS-1-version1SBORNIK_CD_Profesni_rozvoj_ucitelu.pdf
FULKOVA, M., TIPTON, T. (2011) Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture on Children´s Perception and
Creation of Art. In Faulkner, D., Coates, E. (Eds.) Exploring Children´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis
Group. ISBN 978-0415-46562-2.

HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005.
ŠUPŠÁKOVÁ, B.: Detský výtvarný prejav. Bratislava, Dolis, 2013.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
JANÍK, T.: Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzděláváni.
Brno, Paido, 2009.
SLAVÍK, J. : Mezi osobitostí a normou: proměny české výtvarné výchovy na přelomu tisíciletí. In SLAVÍK, J. (ed.) Obory
ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Universita Karlova v Praze,
Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
RYMARCZYK, J. (2013): Vytvoření obrazu a řeč o něm. In: Výtvarná výchova. Roč. 53, č. 4. Pedagogická fakulta UK,
Praha.
JANÍK, T.: Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-080-8.
UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3
80-7083-660-1.
UŽDIL, J.: Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN 1976.

Kafková, H.: Plánování výtvarných činností. Praha, Uk 2019. Dostupné na:

https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_esf_12/

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)

přednáška/cvičení

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)

Zpracování seminární práce podle zadání v Moodle kurzu

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)

Úvod do disciplíny a reflexe portfolií z teoretických a praktických disciplín, historické a současné pozice Výtvarné výchovy v Čechách a mezinárodně, tradiční otázky oborové didaktiky, funkční slovník učitele Výtvarné výchovy, plánování ve Výtvarné výchově,

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)

Student v úvodu semestru předloží vyučujícímu portfolio k Základům výtvarné kultury III , Výtvarným
exploracím plošným a Výtvarným exploracím prostorovým

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (15.09.2020)

zápočet, úkoly definované v Moodle kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK