PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika TV II pro spec. TV – S - OKB01T1A0B
Anglický název: Didactics of P. E. II for specialisation Physical Education and Sports
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Prerekvizity : OKB01T196B
Záměnnost : OPB01T1A0B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (27.01.2023)
Kurz sleduje témata státní bakalářské zkoušky z oblasti tělesné výchovy. Činnosti kurzu prohlubují znalosti a dovednosti v řízení pohybových činností v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Teoretické znalosti se týkají učení a motorického učení, forem pohybových činností v MŠ, metod a stylů v řízení předškolních dětí, možností realizace RVP PV pomocí pohybových činností. Součástí jsou i podklady pro získávání benefitů z pohybových aktivit a problematika rané specializace.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc. (10.02.2020)

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. www.vuppraha.cz

Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: UK PedF, 2007.

Dvořáková, H. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Praha: Portál, 2002.

Dvořáková, H. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: RAABE, 2011.

Dvořáková, H., Baboučková, V. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha, PedF UK 2014.
Další literatura zadaná vyučujícími k jednotlivým předmětům a didaktikám sportů.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Rozvíjíme tělesnou zdatnost dětí: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání, c 2014. ISBN 978-80-7496-162-5.

DVOŘÁKOVÁ, Hana a Vendula KOPŘIVOVÁ. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-775-5.

KIRBY, Amanda. Nešikovné dítě: dyspraxie a další poruchy motoriky : diagnostika, pomoc, podpora, cesta k nezávislosti. Praha: Portál. Speciální pedagogika (Portál), 2000. ISBN 80-717-8424-9.

MÁČEK, Miloš a Jiřina MÁČKOVÁ. Fyziologie tělesných cvičení. Praha: Onyx, 1995. ISBN 80-852-2820-3.

MĚKOTA, Karel a Roman CUBEREK. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.

MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého,2005. ISBN 80-244-0981-X.

NEUMAN, Jan. Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8730-2.

PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Nové, aktualiz. vyd. Praha: Grada. Děti a sport, 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc. (10.02.2020)

Otázky pro zkoušku:

A. 1. Školské dokumenty, pojetí tělesné výchovy v MŠ – cíle, úkoly, kompetence.

     2. Pohyb v životě dítěte – benefity

     3. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem

     4. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku

     5. Učení se a motorické učení

     6. Učitel a proces vyučování – osobnost, typy, hlavní činnosti

     7. Pedagogické zásady v TV, základní postupy (metody nácviku) v TV.

     8. Metody a styly v TV v mateřské škole

     9. Organizační formy TV v MŠ

   10. Sociálně-interakční a metodicko-organizační formy

   11. Efektivita TV procesu a možnosti její diagnostiky

   12. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí

   13. Děti se zvláštními potřebami (inkluze)

 

B.  1. Základní motorika, psychomotorika – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      2. Gymnastické činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      3. Hry v mateřské škole – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      4. Hudebně-pohybová výchova – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

      5. Základy atletiky – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     6. Plavání – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     7. Zdravotní TV – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     8. Pobyt v přírodě, sezónní činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

     9. Lyžování, bruslení – charakteristika, obsah, realizace v MŠ

   10. Zájmová TV v předškolním věku, raná sportovní specializace.

 
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Dvořáková, CSc. (10.02.2020)

1. Organizační formy pohybových aktivit v MŠ

2. Metody v realizaci pohybových aktivit.

3. Didaktické styly a modernizace řízení.

4. Zájmové pohybové aktivity a sport v životě dítěte.

5. Pohybové aktivity dětí se zvláštními potřebami v MŠ.

 
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Šárka Panská, Ph.D. (27.01.2023)

Teoretická i praktická příprava na řízení pohybových činností dětí v MŠ. Vypracování přípravy na zadané téma či úkol a cíl. Řízení pohybových činností v dopoledním programu MŠ. Ústní nebo písemná zkouška z didaktiky TV. Vypracování závěrečné práce ze specializace TV a její obhajoba.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK