PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí - OKB01M1H5B
Anglický název: Didactics of mathematical literacy II with an excursion
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Záměnnost : OPB01M1H5B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (13.11.2019)
Kurz navazuje na kurzy č. 18 a 25. Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (15.02.2021)

Cílem č. 1 je prohloubit didaktické myšlení posluchačů tak, aby byli schopni uplatnit nabyté poznatky a rozvinuté schopnosti v kontextu mateřské školy. Kurz je koncipován tak, aby absolventi dokázali vhodně promýšlet aktivity rozvíjející předmatematickou gramotnost a počátky matematické gramotnosti s přihlédnutím k individuálním potřebám dětí, ke složení kolektivu, a to v prostředí mateřské školy, v daném systému a s daným ŠVP.

Cílem č. 2 je rozvinout schopnost budoucích učitelů vhodně reagovat na danou situaci, tedy i zvládat dílčí diagnostiku dítěte v průběhu hry tak, aby byli schopni využít zkušenosti ve vlastní praxi s užitím kritické autoreflexe.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (01.02.2022)

V případě on-line výuky se bude promítat přímá práce s dítětem a následně proběhne analýza, diskuse.

Spojení: Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a17bd43dff27d4b7d97ca0875f11f1f2a%40thread.tacv2/conversations?groupId=d00a6001-9857-4ad9-85e7-952d47178139&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Příprava na semináře a studium materiálů představují v hodinové dotaci cca 55 h.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2019)

BEDNÁŘOVÁ, J. a R. ŠMARDA Orientace v čase. Praha: Edika, 2012. ISBN 978-80-266-0022-0.

HEJNÝ, M. a Fr. KUŘINA Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2014. 978-80-262-0901-0.

KASLOVÁ, M. Předmatematické činnosti. Praha: RAABE, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.

KASLOVÁ, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016.

KASLOVÁ, M. (2015) Pre-school child and natural number. In Kreiner, K. and  N. Vondrová (ed.)  Proceedings CERME9, (2035 - 2037). Prague: Charles University Faculty of Education. ISBN 978-80-7290-844-8

HLAVLÍKOVÁ, J. Orientace v čase v mateřské škole se zaměřením na Slunce a Měsíc. DP UK PEF 2018

....

KASLOVÁ, M. Cesta k práci s číslem. Praha: Pro futuro consulting, 2014.

LÁTAL, I. Počítání s kostkáčem. Praha: Česká televize 2006. ISBN 80-85005-63-8.

MLČOCHOVÁ, M. a kol. Šimonovy listy 1 - 16. Praha: Kosmas, 2009 – 2011.

SWOBODA, E. & R. MAMCZUR Kafelki wisienki. Rzeszow: Universitet, 2010. ISBN 978-83-62032-20-4.

VANČUROVÁ, E. 5x Filip. Praha: Albatros, 1984.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (15.02.2021)

PROLÍNÁ SE UKÁZKA S ANALÝZOU A VLASTNÍ PRÁCE STUDENTŮ S DĚTMI S NÁSLEDNOU DISKUSÍ

Studenti si připraví předem avizované pomůcky a budou pracovat souběžně s dětmi nebo následněvdle instrukce vyučujícícho tak, aby bylo možné porovnat práci dospělého a díěte v dané aktivitě.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (15.02.2021)

Zaměření: 1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jenoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1; 2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely; pojem celek a jeho části  rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční; 3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; 4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra

Okruhy  
1)    Rozvoj prelogického myšlení (v dramatizaci, v kinestetických hrách, v hrách s pravidly, s užitím pracovního listu).
2)    Rozvíjení časoprostorových představ.
3)    Rozvoj rovinné /prostorové orientace a paměti (práce v mikro-, mezzo- i makro-prostoru).
4)    Práce s možnostmi (prvky pravděpodobnosti, kombinatoriky, labyrinty, skládanky, modelování a podobně).  
5)    Práce obrázkem; kódování a dekódování informací (statických, dynamických, kvantitativních).
6)    Úroveň rozvoje kvantitativních představ.
Dle přání studentů lze kurz zaměřit na specifika matematiky v jiných kulturách – zejména v oblasti modelování přirozeného čísla v roli počtu (Čína, Maroko, střední Afrika a podobně), aby byli schopni pracovat s integrovanými dětmi.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2019)

nejsou stanoveny, doporučuje se absolvování předmětu Rozvoj matematické gramotnosti

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (01.03.2019)

Závěrem kurzu je zápočet za aktivní účast v kurzu (příprava aktivity, realizace, analýza), ve které má student prokázat schopnost propojit teoretické poznatky s didaktickými pohledy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK