PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání I - OKB01I108A
Anglický název: Fundamentals of information literacy for pre-school education I
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Daniel Tocháček
Záměnnost : OPB01I108A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (03.02.2020)
Cílem předmětu Základy informační pregramotnosti pro předškolní vzdělávání I je seznámit studenty bakalářského studia studijního oboru Učitelství pro mateřské školy s významem informační pregramotnosti u dětí předškolního věku a vybavit je příslušnými vědomosti pro práci s technickými zařízeními a jejich softwarovou podporou.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (18.02.2021)

Online výuka bude realizována pomocí:

CMS Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NTE3OTEwMzM4MDJa?cjc=pnnezw3

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (03.02.2020)
  • DOSTÁL, J. (ed.). Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2941-0.

  • DOSTÁL, J. Elektrotechnické stavebnice a jejich význam pro vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4665-3.

  • HAUSNER, M. Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor, c2007, 72 s. ISBN 978-80-903897-0-0.
  • ČERNÁ, M. Inspiromat pro učitelky MŠ: náměty, metodické rady, hry a inspirativní aktivity na podporu schopností a dovedností předškolních dětí. Praha: Forum, 2014. ISBN 978-80-87983-03-4.

  • SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010.

  • SYSLOVÁ, Z. a L. CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7882-6.

  • TOCHÁČEK, D. a J. LAPEŠ. Edukační robotika. Praha: PedF UK, 2012, ISBN 978-80-7290-577-5.
  • další studijní materiály dostupné prostřednictvím elektronického kurzu / on-line elektronické podpory
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (29.01.2021)

Posláním předmětu je představit možnosti rozvoje informačně technických činností dětí v mateřské škole a tvůrčí činnosti zprostředkované technologiemi. Obsahově se předmět zaměřuje na utváření vědomostí zaměřených na podporu konstruktivního preprimárního vzdělávání prostřednictvím interaktivních zařízení, stavebnic a didaktických hraček, digitálních učebních materiálů, možnosti vytváření základů algoritmického myšlení u dětí v mateřské škole a praktické ukázky tvůrčích činností dětí předškolního vzdělávání k podpoře vytváření základů digitální gramotnosti. Studenti se v průběhu předmětu seznámí se soudobými interaktivními technologiemi a technickými výukovými prostředky v kontextu  jejich využití v mateřské škole.

Realizace kombinované formy je podporována virtuálním vzdělávacím prostředím Google Classroom. Ke každému celku výuky je pro studenty k dispozici výukový materiál určený k samostudiu a zadání úloh pro samostatnou práci studentů. Studentům jsou zadány úkoly k samostatnému řešení vztahující se k tématům interaktivních zařízení a technických výukových prostředků a jejich zapojení do předškolního vzdělávání.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (29.01.2021)

Aktivní účast v on-line kurzu. Požadavky na zakončení předmětu: v rozsahu 1 normostrany A4 vytvořit textový návrh aktivity z dětmi v MŠ využívající technických výukových prostředků z oblasti ICT (např. robotická stavebnice, programovatelná hračka, SW pro podroru algoritmizace apod.) případně doplněný o doprovodné přílohy (např. grafické materiály atd.). Práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě nahráním do Google Classroom. Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK