PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Technická a informační výchova - OK0619149
Anglický název: Technology and Information Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Ing. Jitka Vodáková, CSc.
PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)
Posláním předmětu je analyzovat a s využitím zkušeností studentů vyvodit závěry o možnostech rozvoje osobnosti žáků 1. stupně ZŠ při výuce předmětů zařazených do oblasti Člověk a svět práce RVP ZV. Cílem předmětu je doplnit poznatky studentů o technologiích spojených s výrobou, zpracováním a hodnocením vybraných materiálů a o rostlinách a potravinách zařazovaných do praktických činnosti žáků na 1. stupni ZŠ .Výuka je zaměřena na využívání aktivizačních metod, hlavně experimetování, her a řešení problémových úkolů při práci s uvedenými materiálními prostředky v 1.- 5. ročníku ZŠ a na seznámení s možnostmi využívání IT.
Cíl předmětu
Poslední úprava: VODAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)

Cílem předmětu je doplnit poznatky studentů  o technologiích spojených s výrobou, zpracováním a hodnocením vybraných materiálů a o rostlinách a potravinách zařazovaných do praktických činnosti žáků na 1. stupni ZŠ .Výuka je zaměřena na využívání aktivizačních metod, hlavně experimetování, her a řešení problémových úkolů při práci s uvedenými materiálními prostředky v 1.- 5. ročníku ZŠ a na seznámení s možnostmi využívání IT.

Literatura
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
  • DYTRTOVÁ, R., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti I. Praha: UK-PedF, 1999. ISBN 80-86039-89-7.
  • HONZÍKOVÁ, J., MICHÁLKOVÁ, L. , VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti II. Praha: UK-PedF, 2000. ISBN 80-7290-003-X.
  • REITMAYER, L., VODÁKOVÁ, J. Pracovní listy k praktickým činnostem. Praha: UK-Pedf, KITTV, 2010, 2011. Interní materiály pro výuku .
  • VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti III. Praha: UK-PedF, 2005. ISBN 80-7290-232-6.
  • VODÁKOVÁ, J.; CETTLOVÁ, M; DYTRTOVÁ, R.; BERÁNEK, V. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. Praha: UK-PedF, 2007.ISBN 978-80-7290-322-1.(Vybrané kapitoly).

 

Sylabus
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2011)

- Přírodní a technické materiály pro tvořivé činnosti dětí, hodnocení jejich vlastností, jednoduché experimenty, techniky zpracování.

- Konstrukční činnosti a modelování; základy technického kreslení. Konstrukční stavebnice, tvorba konstrukčních prvků a sestavování vybraných modelů.

- Pěstované rostliny, jejich využití pro vzdělávání dětí a úpravu životního prostředí ve školách a jejich okolí. Pokusy a didaktické hry s rostlinami. Rostliny ve výživě. Základy fytoterapie.

- Využití praktických činností pro pedagogickou diagnostiku, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, nonverbální tvořivosti  poznávacích schopností dětí  a formování jejich pozitivních  vlastností.

- Možnosti začlenění průřezových témat RVP do výuky tématických celků v oblasti Člověk a svět práce.

- Možnosti využívání IT při výuce tématických celků v oblasti Člověk a svět práce.    

- Základy bezpečnosti a hygieny při práci, hrách a experimentování s různými materiály a rostlinami v 1.- 5. ročníku ZŠ.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
  • Aktivní práce při konzultacích.
  • Prostudování studijních materiálů zadaných pro individuální studium.
  • Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh - pokusů řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
  • Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK