PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy technické a informační gramotnosti pro 1. st. ZŠ - OK0619025
Anglický název: Development of technical and digital Education in primary school
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Daniel Tocháček
Třída: Volitelné předměty pro KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)
Předmět Základy technické a informační gramotnosti pro 1. st. ZŠ se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu technologických didaktických prostředků, označovaných jako cloudové technologie. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky oborové didaktiky aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými cloudovými technologiemi využívanými v edukaci, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti, parametry a didaktická specifika vybraných technologií a na problematiku implementace cloudových nástrojů do edukační reality.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

NETMAIL,s.r.o. Vzdělávací portál Google Apps: learning site [online]. Praha, 2014 [cit. 2015-01-02]. Dostupné z: https://sites.google.com/a/netmail.cz/nmvzdelavaciweb/

MARTINKOVÁ, Anna. Cloudové služby a jejich aplikace do prostředí školy. Praha, 2013. Závěrečná práce. Univerzita Karlova V Praze Pedagogická Fakulta Centrum Školského Managementu.

LEIPERT, Jiří. The evolution of cloud platforms for learning. In: Information and Communication Technology in Education.: Proceedings. first, 2013. Ostrava: Repronis, 2013, s. 143-148. ISBN 978-80-7464-324-8.

VELTE, J., VELTE, A., ELSENPETERR.. CloudComputing: Praktický průvodce. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 304 s. EAN: 9788025133330.

SETÍKOVSKÁ, Blanka. Cloud Computing [online]. Praha: ČVUT, 2010. 71 s. Dostupné z: http://support.dce.felk.cvut.cz/mediawiki/images/c/c8/Dp_2010_setikovska_blanka.pdf. Diplomová práce. ČVUT, Fakulta elektrotechnická.

Informační zdroje a pracovní soubory v podpůrném elektronickém prostředí

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

PRINCIPY ZPRACOVÁNÍ ELEKTRONICKÝCH INFORMACÍ

  • Orientace v OS, LAN, WAN, základní typy a formáty souborů
  • Operační systém a aplikační software
  • Přístup ke cloudovým službám s využitím aplikačních programů z různých operačních systémů (Windows, Linux, Apple, Android)
  • Základy zpracování dat v textovém editoru, tabulkovém kalkulátoru, prezentačním programu a grafickém editoru vč. analogií v cloudovém prostředí

CHARAKTERISTIKA CLOUDOVÉHO PROSTŘEDÍ

  • Prostředí webového prohlížeče, zásady práce s cloudovou informací, BYOD
  • URL, síťové služby, záložky, streaming, instantní komunikace
  • Vazba na účet, synchronizace, bezpečnost, dvoufázová autentizace
  • Nastavení účtu, rozšíření prohlížeče, síťový OS, bezpečné odhlášení
  • Druhy přístupů do cloudu (Windows, Chrome OS, Chromium, Android, iOS)

ORIENTACE V CLOUDOVÝCH SLUŽBÁCH

  • Princip a možnosti cloudového úložiště, propojení s aplikacemi, kvóta
  • Prostředky síťové komunikace (mail, chat, sociální sítě)
  • Prostředky síťové práce (office formáty, grafické a mediální editory)
  • Prostředky síťové kolaborace (sdílení, komentáře, revize, návrhy úprav)
  • Práce na sdíleném projektu (Formulář, myšlenkové mapy, diagram, role)
  • Publikování cloudových dat (tvorba a publikování informačního systému)

 VYBRANÁ CLOUDOVÁ PROSTŘEDÍ A JEJICH APLIKACE

  • Google Apps a Google Apps pro vzdělávání - přístup ke službě, účty a účty ve vlastní doméně
  • Charakteristika služeb dostupných v rámci Google Apps pro vzdělávání - Disk, Text, Tabulka, Formuláře, Prezentace, Kresba, Mapa, Youtube, Weby, Goo.gl atd.
  • Další online office prostředí - 365 a One Drive, Zoho a OnlyOffice, stream Libre Office
  • On-line úložiště dat - Dropbox, Box, Asus Eee Storage atd.
  • Sociální sítě, zejména siť Google+ vrámci služby Google Apps pro vzdělávání - Komunity, Kruhy a Skupiny v G+, videokonference, realtime API
  • Časová osa projektu - sdílené kalendáře, Události,
  • Nástroje reálně časové komunikace, prezentace a kolaborace - Google Hangouts
  • Propojení služeb v rámci Disku, domény, účtu a projektu
  • Problematika externích aplikací propojitelných s Google Apps pro vzdělávání prostřednictvím sdílení uživatelských účtů

Výše uvedené body budou kontextovány s pedagogickou praxí a na konkrétních příkladech bude demonstrována využitelnost řešené problematiky v reálných výukových situacích na ZŠ. Předpokládá se, že předmětu se budou účastnit zájemci o danou problematiku se základními nebo jen mírně pokročilými znalostmi a dovednostmi v dané oblasti (cloudové služby), avšak dostatečně ovládající základní uživatelskou obsluhu počítače či tabletu a schopností efektivně využívat internet.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

Předpokládá se, že předmětu se budou účastnit zájemci o danou problematiku se základními nebo jen mírně pokročilými znalostmi a dovednostmi v dané oblasti (cloudové služby), avšak dostatečně ovládající základní uživatelskou obsluhu počítače či tabletu a schopností efektivně využívat internet.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Daniel Tocháček (16.09.2018)

Podmínky pro zakončení předmětu:

  • Aktivní práce v prezenčních seminářích/konzultacích. V případě neúčasti na prezenčním setkání/konzultaci vypracuje studující náhradní úlohy dle pokynů vyučujícího, a to nejpozději do 13.1.2019, 24,00hod. Zadání úloh si studující vyžádá od vyučujícího předmětu e-mailem nebo osobně v dostatečném předstihu (nejméně 2 týdny) před termínem odevzdání.
  • Včasné odevzdání seminární práce - nejpozději do 13.1.2019, 24,00hod. - sady elektronických výstupů v cloudovém prostředí - dle konkrétní specifikace vyučujícího (přesné zadání seminární práce je sděleno studujícím na prvním prezenčním setkání a současně je všem studujícím v podpůrném on-line prostředí zpřístupněna jeho textová podoba). Seminární práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě prostřednictvím elektronického systému / cloudového prostředí.
  • Prokázání odpovídající úrovně dovedností při práci s nástroji cloudového prostředí formou vyřešení zadaných úloh v rámci závěrečného testu (test se koná během posledního prezenčního výukového setkání nebo v termínu KZ vyhlášeném prostřednictvím SIS).
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK