PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika I - OK0610613
Anglický název: Children and mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : OK0610612, OK0610614
Neslučitelnost : O01110613
Záměnnost : O01110613
Je korekvizitou pro: OK0610614, OK0610612
Je prerekvizitou pro: OK0610616
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (17.08.2020)
Předmět je nedílnou součástí trojice předmětů - Dítě a matematiky, Cesty poznávání matematiky. Práce v seminářích je zaměřena na přímou práci se žáky v rámci matematického kroužku. Ta je doprovázena didaktickou analýzou jak žákovy práce, tak studentovy práce se žákem. Didaktiké teoretické poznatky a praxe se zde úzce propojují. Nově od ZS 2020 bude obohacen o rozvoj strategií přivýuce on-line.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (30.09.2020)

při výuce on-line  bude použit Microsoft TEams 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Kaslová, M. Konektivní didaktické struktury.

Kaslová, M. Významy Ano a Ne.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (09.09.2020)

Předmět je ukončen zápočtem.

- Aktivní účast na seminářích a na Moodlu

- Písemné zpracování zvoleného tématu

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:

a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle,

b) bude organizována online výuka v Adobe Connect nebo MS Teams, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michaela Kaslová (17.08.2020)

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.

Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků.

Předmětem zájmu je především dítě, žák a jeho rozvoj nejen v matematice s oporou o přesahy matematiky do dalších oblastí. Budeme sledovat i druhy motivace.

Aktzuálně je zařaena problematika výuka on-lin v návaznosti na mezinárodní výzkum (Kaslová).

Dle zájmu se můžeme věnovat slovní zásobě v mluvě i v písmu, vedle toho i rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK