PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné trendy v didaktice VV - OK0521123
Anglický název: Contenporary Trends in Art Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Helena Kafková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.02.2013)
Současné pojetí kultury jako specifického socio-kulturního pole. Výtvarná výchova v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.02.2013)

Od reflexe chápání funkcí obrazu v současné kultuře k tematizaci a analýze specifického edukačního modelu, k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření návrhu edukačního modelu v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu, v součinnosti školy a galerie (muzea umění).

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.02.2013)

FULKOVÁ M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: H and H 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

FULKOVÁ, M., SLAVÍK, J. Receptivní profil dětského návštěvníka muzea. Evidováno: Nadace Open Society Fund, Staroměstské nám. 22, Praha 1, evid. č. P1-452/95, UK v Praze - Pedagogická fakulta, č. 888-100-112, 1/6/99.
FULKOVÁ, M. Děti se nenarodily v galeriích. Diskurs empirického diváka. In Šupšáková, B. a kol. Vizuálna kultúra a umenie v škole. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2004. 214 s. ISBN 80-968441-1-3.
FULKOVÁ, M. Kresba jako komunikace: sociální a kulturní vlivy v dětském výtvarném projevu. Výtvarná výchova/Myšlení, tvorba, dialog. 2004, 4, mimořádné číslo. Str. 16-24. ISSN 1210 3691
FULKOVÁ,M. Když se řekne ...vizuální gramotnost. Výtvarná výchova 4, 2002,. roč. 42, str. 12-14. ISSN 1210 3691
FULKOVÁ,M. Žádná výtvarka není ostrov sám pro sebe: znepokojivá zkušenost cizího. K osnovám výtvarné výchovy, návrh B. Výtvarná výchova, 40, 2000. č. 1, str. 11-14. ISSN 1210-3691
ROESELOVÁ,V. Proudy ve výtvarné výchově. 1.vyd. Praha: SARAH, 1999. 220 s. ISBN 80-902267-3-6.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta 2000, 212 s. ISBN 80-7290-016-1 (40% - teoretická část publikace)
KINDLER,A.M. Prehľad výskumu výtvarného vývoja. In ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5
SLAVÍK, J. Gedanken zum Spiel - Reflexive Konzeption der Kunsterziehung im Kontext der Teorie sozialer Spiele von Bourdieu. In KOBLER, J.; SCHOLZ, O. Ästhetische Erziehung in der Tschechischen Republik. Berlin : Universität der Künste Berlin, 2004. s. 97 - 110. 190 s. ISBN 3-89462-116-8.

Metody výuky -
Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.02.2013)

* Požadavky k zápočtu a zkoušce:


Povinná účast 80%
Včasné odevzdání semestrální práce

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (18.02.2013)

Teorie: Úvod do teorie vizuální kultury, vizuální gramotnosti a pedagogické znalosti obsahu. Principy tvorby modelu a jeho interpretace. Reflexivní kompetence učitele VV.

Praxe: Navržení a reflexe vlastního modelu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK