PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybraná témata z knihovnictví - OK0504121
Anglický název: Selected themes from library science
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (09.10.2016)
Seminář se bude věnovat zejména novým trendům v oblasti knihovnictví a rozvoji předčtenářské gramotnosti Témata: 1. Proč a jak rozvíjet u dětí pozitivní vliv ke knihám a časopisům 2. Spolupráce mateřských škol s knihovnami 3. Organizace školní knihovny, členění literatury pro děti z hlediska věkových zvláštností 4. Čtenářské koutky v mateřských školách 5. Projekty, které pomáhají rozvíjet předčtenářskou gramotnost 6. Orientace v současné české produkci v literatuře pro děti - oceňované knihy, současné časopisy pro děti, obrázkové knihy 7. Možnosti, jak rozvíjet u dětí lásku ke knihám a pozitivní vztah ke čtení Dne 21. 10. 2016 proběhe výuka v knihovně (Městská knihovna Smíchov) - setkání s paní knihovnicí, ukázky z programu pro MŠ; navážeme na toto setkání výukou - aktivity Poslední slovo patří mně a Čtení s předvídáním s dětmi předškolního věku
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (29.07.2014)

Čumplová, L., Nejezchlebová, J. a Švastová, Z. (2008). Příručka pro školní knihovny jako studijní a informační centra na základních a středních školách. Praha: ÚIV.

Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Vyprávějte si s námi. Brno: Edika.

Liscinskyová, C. (2014). Čteme s porozuměním každý den. Dobříš: Šafrán.

Mandys, P. a kol. (2013). 2x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros.

Čeňková, J., Matoušek P. a Komisepro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2012/2013. Dostupné online.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (14.09.2016)

Aktivní účast na seminářích, příp. aktivní účast v on-line kurzu.

 

Zakončení předmětu

Varianta 1

Seminární práce / pohovor se skládá ze tří oblastí:

a) reflexe současného stavu dětské knihovny v mateřské škole;

b) návrh obsahu kvalitní dětské knihovny a možnosti jejího dalšího rozvoje;

c) návrh spolupráce mateřské školy s rodiči a veřejnou knihovnou.

Očekávaný rozsah práce 3 normostrany. 

 

Varianta 2

Pro studenty, kteří nepracují v MŠ, je možná varianta č. 2: Reflexe aktivity na rozvoj čtenářské pregramotnosti.

 

 

Bližší informace na semináři

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK