PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání - OK0502119
Anglický název: Didactic Approaches to Elementary Science Education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Je zajišťováno předmětem: OKN01B116A
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11670
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)
Pedagogické teorie, vývojové teorie, teorie inteligence a jejich vliv na oborovou didaktiku (se zohledněním specifik daných věkem). Dítě a příroda. Různé přístupy, např. deduktivní a induktivní, či systémový a projektový přístup. Seznámení se s literaturou, kritéria, podle kterých vybrat vhodné učební pomůcky. Didaktické zásady. Metody, např. pozorování, pokus, názor, exkurze, dobré otázky, AAE, vycházka... Vliv prostředí (třetí učitel, informální vzdělávání). Modelové organismy. Modely ve výuce. Zakládání a udržování přírodovědných sbírek. Hodnocení přírodovědných aktivit, např. pomocí portfolia.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Cílem předmětu je základní vhled do oborové didaktiky - tedy didaktiky přírodovědné. 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (21.08.2018)

Odkaz na moodle kurz s podklady k výuce DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

Odkaz na moodle kurz s podklady k výuce DPKPV (Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání) na http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

 

Povinná:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků.



Doporučená:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8.

Altmann, A. Úvod do didaktiky biologie. Praha : SPN : Ústav pro učitelské vzdělání UK v Praze. první vyd. 1974 s. 320.
Altmann, A. Vyučovací metody v biologii (Kapitola z didaktiky biologie). Praha : SPN, 1971. 1. vyd. 230s.

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Řehák, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s.

Řehák, B. Vyučování biologii na základní devítileté škole a střední všeobecné škole : Příspěvek k didaktice biologie. Praha : Svoboda, 1967. 2. vyd. opravené. 296 s.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Výuka probíhá kombinovanou formou. Ke splnění předmětu je nezbytná domácí práce studenta. Výukové bloky obsahují přednášky za pomoci PowerPointových prezentací, diskusi nad přednášenými tématy a úkoly, které studenti plnili.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + vyplnění dotazníku + zpracování úkolů dle zadání

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost studenta po celý čas výuky (pozdní příchod a dřívější odchod = nesplněno) a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vučujícícho, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

Dotazník (vyplnění trvá asi 10 minut) vyplňte prosím před zahájením výuky (abychom o něm na výuce mohli diskutovat) i před vstupem do MOODLU. 

Povinné úkoly naleznete na MOODLu. Tyto úkoly obvykle studenty baví. Je možné je realizovat většinou přímo ve třídě zaměstnání s dětmi či žáky. Ale jejich plnění je časově náročné, proto je začněte čas, nenechávejte to na poslední chvíli. Ideální by bylo, kdyby k odevzdání došlo před závěrečným blokem výuky. 
 

2) Přezkoušení + vyplnění dotazníku + zpracování úkolů dle zadání 

Upřesnění: Přezkoušení probíhá v termínech, které určí vyučující. Přezkoušení bude probíhat ve zkouškovém období v termínech vypsaných v SIS. Tyto termíny budou tři. Termíny pro přezkoušení vypisuje vyučující podle svých časových možností. Po domluvě lze přezkoušení realizovat i v konzutlačních hodinách po té, co budou odučeny všechny bloky výuky. Konzultační hodiny ve zkouškovém období nejsou, takže tato možnost platí jen do konce semestru. Není možné vypisovat termíny dle individuálních žádostí studentů. Otázky k přezkoušení naleznete také v MOODLU kurzu.Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

Dotazník (vyplnění trvá asi 10 minut) vyplňte prosím před zahájením výuky (abychom o něm na výuce mohli diskutovat) i před vstupem do MOODLU. 

Povinné úkoly naleznete na MOODLu. Tyto úkoly obvykle studenty baví. Je možné je realizovat většinou ve vašich zaměstnání s dětmi či žáky. Ale jejich plnění je časově náročné, proto je začněte čas, nenechávejte to na poslední chvíli. Ideální by bylo, kdyby k odevzdání došlo před závěrečným blokem výuky.
 
 
Prosím (z organizačních důvodů) o hromadné odevzdání zadaných úkolů, vždy krátce před ukončením předmětu:
a) mailem týden před závěrečným blokem či na závěrečné výuce, 
b) osobně při přezkoušení na konzultačních hodinách,
c) mailem den nebo dva před termínem, na který se zapíšete ve zkouškovém období.
Pokud budete úkoly odevzdávat ve zprávě e-mailem, prosím, napište do předmětu název předmětu a jeho kód. 
 
Studenti, kteří potřebují individuální péči, si nejprve vyřídí potvrzení na rektorátu. Teprve na základě potvrzení je pak možné přezkoušení zrealizovat i v jiných termínech, nejspíš v konzultačních hodinách v dalším semestru.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Pro tento předmět je spuštěna podpora v moodlu. Prosím všechny, aby se do moodle kurzu včas přihlásili na  http://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3948#section-2 

I. Teoretické znalosti

  1. Proměny přírodovědného vzdělávání - historie, autoři a vhodná literatura, přírodovědná gramotnost a jakým čtyřem oblastem je třeba se věnovat (čtyřlístek).
  2. Vývojová teorie J. Piageta, Piagetovy pokusy s předškolními dětmi.
  3. Teorie inteligence (g inteligence, teorie rozličných inteligencí, distribuovaná inteligence).
  4. Behaviorismus a metoda programovaného učení.
  5. Strukturalismus.
  6. Konstruktivismus. 
  7. Konektivismus.
  8. Vztah dětí k přírodě - přírodovědná inteligence, biofilie, biofóbie. Environmentální senzitivita.
  9. Odcizení přírodě a "zelené" terapie.
  10. Příroda jako (třetí) učitel, informální vzdělávání.

II. Metodologické znalosti

  1. Propojení výtvarných, matematických, hudebních, jazykových, pohybových, prostorových, personálních aktivit s poznáváním přírody a s EV.
  2. Všemi smysly - jaké smysly máme, jak je chránit, jak poznávat přírodu pomocí smyslů.
  3. Dobré otázky.
  4. Vzdělávání založené na vztahu k místu, zahrada MŠ.
  5. Narativní metoda.
  6. Badatelský přístup (badatelsky orientované učení).
  7. Exkurze, přírodovědná vycházka a naučná stezka s předškolními dětmi.
  8. Pozorování a experiment (řízený i spontánní) v MŠ.
  9. Zakládání sbírek v MŠ.
  10. AAE (třídní chovy a návštěvní programy).

 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (10.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK