PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky s praxí II - OK0310151
Anglický název: Didactics of mathematics with practice II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Staré označení: DIMP
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Matematika
Prerekvizity : OK0310051
Je prerekvizitou pro: OK0310152
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Cílem kurzu je příprava studentů na vstup do učitelské praxe. Rozvíjíme matematickou kulturu studentů a pěstujeme jejich kladný vztah k žákům. Vedeme je k tomu, aby ve své budoucí praxi evidovali své zkušenosti, analyzovali je a na tomto základě zkvalitňovali svou práci.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)

Divíšek, J. (1990): Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ. SPN, Praha.

Hejný, M., Kuřina, F. (2000): Dítě, škola a matematika. Portál.

Hejný, M., Jirotková, D. (1999): Čtverečkovaný papír jako most mezi aritmetikou a geometrií. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Pedagogická fakulta UK, Praha.

Vzdělávací programy: Národní škola, Občanská škola, Základní škola

English, L. D., Halford, G. S. (eds.)(1995): Mathematics Education (Models and Processes). LEA.

Krauthausen, G., Scherer, P.: Einführung in die Mathematikdidaktik. Spektrum.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. (10.05.2007)
Název studijního předmětu:
Didaktika matematiky s praxí II

Formy kontroly předmětu:

zkouška, zápočet

Počet kreditů:

4

Vyučující:

Prof. RNDr. Milan Hejný, RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.,

Stručná anotace předmětu:
Cíl: Otevřít cestu do světa algebry a finitní matematiky. Využít specifika geometrického prostředí k didaktickým účelům: experimentování, hledání vazeb, tvorby hypotéz, argumentace, tvorba protipříkladů a dlouhodobé pojmotvorné procesy.

Obsah: 1. Teorie generického modelu. Příčiny formálního poznání. Reedukace chyb. 2. Propedeutika algebry. Abstrakce a jazyk. 3. Propedeutika konceptů kombinatoriky, statistiky, pravděpodobnosti, logiky a funkcí. 4. Otevírání geometrického světa. Paralela onto- a fylo-geneze a její didaktické aplikace. 5. Geometrický objekt jako osobnost. Jevy průvodní. Prostředí pojmu. Jazyk. Odhalování vztahů a argumentace. 6. Tvořivé a formální poznatky v geometrii. Experimentování. 7. Od intuitivního odhalení konstrukčního procesu, přes koncept konstrukce až k jejímu formálnímu zapsání. Procept v geometrii.

Požadavky k zápočtu a ke zkoušce budou upřesněny na začátku semestru.

Odborná literatura:

Hejný, M.: Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 63-80.

Hejný, M.: Mechanizmus poznávacího procesu. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 23-42.

Hejný, M., Jirotková, D.: Svět aritmetiky a svět geometrie. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 125-135.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK