PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
SpPg znevýh. člov. s MP I. - OK0218111
Anglický název: Special Education - Individuals with Mental Handicap I
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Korekvizity : OK0218099
Záměnnost : OBSP18111, OBSP18704
Je korekvizitou pro: OK0218099
Je prerekvizitou pro: OK0218219, OK0218211
Je záměnnost pro: OBSP18704
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2009)
Paradigma handicapu - model individuálně patologický, model sociální patologický. Rozumová schopnosti a fenomén inteligence - vymezení inteligence, druhy inteligence a její měření, významné osobnosti. Předmět, subjekt, cíle a obsah psychopedie, cílové skupiny a edukační prostředí. Pojetí psychopedie a její postavení v systému věd. Terminologie v psychopedii. Historie péče o osoby s mentálním postižením - významné osobnosti (domácí a zahraniční). Etiologie mentální retardace a výskyt mentální retardace v populaci. Psychosomatické zvláštnosti člověka s mentálním postižením. Teorie etiketizace a předsudků. Klasifikační modely mentální retardace. Významné lidsko-právní dokumenty týkající se života osob s mentálním postižením a jejich rodin.
Literatura
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2009)
  • -

ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha, Karolinum 1995

HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

MÜLLER, O., VALENTA, M.: Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.

MATOUŠEK, O.: Ústavní péče. Slon, Praha 1999.

ŠISKA, J.: Mimořádná dospělost. Karolinum, Praha

VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha 2007.

Časopisy:

Speciální pedagogika

British Journal of Learning Disability

ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Praha, Karolinum 1995

HOUSAROVÁ, B. (ed). Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. ISBN 80-7290-109-5.

MÜLLER, O., VALENTA, M.: Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2.

MATOUŠEK, O.: Ústavní péče. Slon, Praha 1999.

ŠISKA, J.: Mimořádná dospělost. Karolinum, Praha

VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha 2007.

Časopisy:

Speciální pedagogika

British Journal of Learning Disability

European Journal of Special Needs Education

Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities

Sylabus
Poslední úprava: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2009)
V rámci předmětu bude zpracována fenomenografická studie.
Předpokladem je orientace ve fenomenologii orientované na biografie a jejich analýzy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK