PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jak prakticky na inkluzivní třídu - OK01313177
Anglický název: A
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/3, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Michaela Titmanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)
Předmět je součástí nabídky předmětů v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání na PedF UK“ (reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), podaktivita Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů propojováním teoretické a praktické výuky. Kurz si klade za cíl zcitlivět frekventanty na psychologii inkluzivní třídy a rozvíjet praktické dovednosti k jejímu úspěšnému vedení. Konkrétně se kurz bude soustřeďovat na následující psychologickou problematiku: - práce učitele s dítětem s SVP a jeho rodinou - nepřátelské vztahy ve třídě – šikana, formy šikany a možnosti jejího řešení - komunikace s rodiči ostatních dětí ve třídě - psychohygiena učitele, předcházení riziku vyhoření (Pozn. kurz není primárně zaměřen na děti s odlišným mateřským jazykem.)
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)

Povinná

http://www.msmt.cz/vzdelavani/podpurna-opatreni

Friedlová, Jurová, Lindovská, Macková, Urbancová (2012). Práce s třídním kolektivem – metodika. Praha: NÚV.

Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav.

Doporučená

Braun, R. (2003). Pedagogicko psychologická diagnostika (skriptum, ÚPRPŠ).

Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.  

Friedlová, Jurová, Lindovská, Macková, Urbancová (2012). Práce s třídním kolektivem – metodika. Praha: NÚV.

Janošová, P. et al. (2016). Psychologie školní šikany. Praha: Grada.

Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav.

Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.

Lechta, V. (2011). Symptomatické poruchy u dětí. Praha: Portál.

Maslow, A. (2014). O psychologii bytí. Praha: Portál.

Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.

Praško J., Prašková H. (2001). Proti stresu krok za krokem. Praha: Grada.

Riefová, Sandra F.  (2007): Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál

Svoboda, M., Krejčířová,D. & Vágnerová,M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.

Thorová, K. (2012). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.

Vágnerová, M. & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: UK nakladatelství Karolinum.

Vrbová, R. a kol. (2015): Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého.

Watzlawick, P., Bavelas, J., & Jackson, D. (1999). Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové, Czechia: Konfrontace.

Zelinková, O. (2007): Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Žáčková, H. & Jucivičová, D. (2010): Máte neklidné a nesoustředěné dítě?. Praha: DH.

Žampachová, Z. & Čadilová, V. (2015): Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění.  Olomouc: Univerzita Palackého.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)

1)      dítě s SVP v inkluzivní třídě (2x4 vyučovací hodiny + 2 hodiny Moodle)

-          práce se zprávou a doporučením- pojmout to jako domácí práci a navrhnout konkrétní návrhy činností

-          práce s rodinou: analýza rozhovoru s rodiči, identifikace rizikových bodů

-          příklady dobré praxe

-          příklady práce se třídou, kde je dítě s svp

 

 

2)      šikana a vztahy ve třídě (3x4 vyučovací hodiny)

 

-          zaměření na běžnější formy šikany, jako je posmívání, provokování a vyčleňování. Tyto projevy se v vyskytují takřka v každém dětském kolektivu a často bývají pedagogy přehlíženy nebo tiše akceptovány z mnoha důvodů, kterými se během kurzu budeme také zabývat – pocit nedostatečné kompetence učitele  „co s tím“, pocit, že si za to postižené dítě může samo apod..

-          monitorování a diagnostika vztahů ve školní třídě a návazných možností intervence

-          metody preventivního působení, aby se výskyt a rozvoj nepřátelských vztahů v kolektivu minimalizoval

 

3)      komunikace s rodiči (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle)

 

-          teorie potřeb; stresová reakce mozku na pocit ohrožení

-          pragmatika lidské komunikace

-          komunikace nepopulárních postupů s rodiči dětí ve třídě

-          porozumění potřebám rodičů a situaci učitele

-          osvědčené praktické postupy

 

4)      vyhoření učitelů (1x4 vyučovací hodiny + 1 hodina Moodle)

-          profesionalita směrem k žákům a směrem k sobě

-          kompetence učitele: jaký je obsah a rozsah mé práce, jak si zdravě nastavit hranice

-          prevence učitelského vyhoření: analýza ukázek z rozhovorů

-          praxe podpory kolegiálního sdílení ve škole: supervize, intervize…

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (30.10.2019)

Požadavky k ukončení předmětu

Aktivní účast na nejméně pěti ze sedmi prezenčních setkání

Splnění všech úkolů v online prostředí Moodle

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK