PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologické poradenství - OINZ1Q011B
Anglický název: Pedagogical and Psychological Counseling
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)
Kurz poskytuje studentům informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. U konkrétních potíží školního věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství. V kurzu studujícím budou nabídnuty jak teoretické, tak i empirické poznatky k praktickému nácviku. Cílem je, aby byl učitel či učitelka dobře orientován při vyhledávání poradenské pomoci. Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace o vzniku a vývoji pedagogicko-psychologického poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; PPP, SPC, SVP, neziskové organizace, medicínská zařízení). Postupně se seznamují s nejčastěji řešenými problémy žáků a tříd mateřských, základních i středních škol. U konkrétních potíží školního věku se kurz zaměřuje na stručné informace o jejich diagnostice a vhodné intervenci v dané oblasti. Témata jsou řazena chronologicky dle věku žáků a průřezově mapují oblasti: školní zralost a připravenost, žák se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivní škole, tvorba podpůrných opatření pro: žáky se specifickými poruchami učení a chování, lehkým mentálním postižením, narušenou komunikační schopností, poruchami autistického spektra. a pro žáky mimořádně nadané. Dále jsou oslovena témata: specifika poradenské práce se školní třídou, kariérní poradenství a poradenství pro volbě vhodného výchovného stylu / rodinné poradenství. Studenti jsou seznámeni s možnostmi metodické podpory a supervize ve školství.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

BRAUN, R., MARKOVÁ, D., NOVÁČKOVÁ, J. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.
ČAPEK R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, 2010.
DRAPELA, J. V.; HRABAL, VL. Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie. Praha: UK, 1995.
DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008.
HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha: PedF UK.
LANGOVÁ, M., HEŘMANOVÁ, V., TRPIŠOVSKÁ, D., VACÍNOVÁ. M. Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n. L.: UJEP, 2005.
MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.
PEŠOVÁ, I., ŠAMALÍK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing, 2006.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013.
VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: PedF UK, 2013.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Účast na seminářích, průběžná četba a plnění zadaných úkolů; závěrečný seminární úkol či závěrečný didaktický test.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Studijní opory jsou k dispozici na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8371.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK