PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Academic Discourse - OINA3A003C
Anglický název: Academic Discourse
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)
This course familiarizes students with the tendencies, conventions and prominent features of present-day academic English, ranging from lexical, grammatical via textual, genre to broader contextual parameters. The course will facilitate the writing of the diploma project. Themes: 1.Introduction. (Communities of practice and academic cultures. Lingua franca? Role of English in contemporary academic discourse of native and non-native speakers) 2.Conspicuous lexical and grammatical parameters of academic discourse 3.Conspicuous textual, genre and stylistic parameters of academic discourse. Orality and literacy 4.Stages of scientific research and conventional organization of academic discourse. Hierarchy and functions of textual units 5.Intertextuality, interdiscoursivity and citation practice 6.Persuasion in academic discourse. Interaction with the community addressed and metadiscourse
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (26.10.2020)

BUI, Y. How to Write a Master´s Thesis. London, New Delhi, Los Angeles: Sage publications. 2013. ISBN 978-1-4522-0351-5.

HYLAND, K. Disciplinary Discourses. Social Interactions in Academic Writing. 2000. Harlow: Longman. ISBN 0-582-41904-2.

HYLAND, K.  English for Academic Purposes. An Advanced Resource Book. Abingdon, Oxon: Routledge. 2006. ISBN 978-0-415 35870-5.

 HYLAND, K. Academic Discourse. English in a Global Context. London, New York: Continnuum. 2009. ISBN 978-0-8264-9804-5.

HYLAND, K. Disciplinary Identities: Individuality and Community in Academic Writing. Cambridge: Cambridge Applied Linguistics, 2012. ISBN 978-0-521-19759-5.

MAURANEN, A. Features of English as a Lingua Franca in Academia. Helsinki English Studies, 2010, vol. 6, 6–28. ISSN 1457-9960.

MAURANEN, A., RANTA, E. (eds) English as a Lingua Franca: Studies and Findings.  Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. 2015. ISBN 978-1-4438-1296-2.

MURRAY, R. How to Write aThesis (3rd ed.). Maidenhead, England ; New York: Open University Press. 2011. ISBN 978-0-33-5244287.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK