PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení - OIBZ1Q005B
Anglický název: Metacognitive sklils and enrichment
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: PhDr. Anna Páchová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (17.09.2021)
Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání. V rámci kurzu si studenti sami vyzkouší některé z nástrojů, které jsou užívány ke kognitivnímu a metakognitivnímu tréninku. Kurz je tvořen třemi bloky. 1. Kognitivní a metakognitivní funkce V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci. 2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou. 3. Představení vybraných tréninkových programů V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (17.09.2021)

Cílem kurzu je seznámit studující s kognitivní a s metakognitivní složkou lidského myšlení a s možnostmi jejich rozvíjení. Důraz bude kladen na osobní zisk studujících, tedy na to, aby naučené dokázali využít v rámci svého vlastního vzdělávání.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (17.09.2021)

V průběhu semestru studenti obdrží texty k samostudiu, které jim zabere celkem 12 hodin. Kromě toho budou navíc plnit průběžné úkoly (zejména absolvování tréninkového programu) v rozsahu celkem 20 hodin. Celkové hodinová zátěž (včetně absolvování povinných cvičení) je 55 hodin.

Časový rámec a příslušné kreditové ohodnocení vychází z Boloňského procesu jehož hlavním cílem je vytvořit a rozvíjet Evropský prostor vysokoškolského vzdělávání (European Higher Education Area – EHEA).
http://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/bolonsky-proces-2

Případné distanční vzdělávání bude probíhat pomocí online kurzů v reálném čase na platformě Zoom.  Využívat budeme rovněž Moodle: 

Kurz s názvem Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7851¨

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

JAEGGI, S. M., BUSCHKUEHL, M., JONIDES, J., & PERRIG, W. J. Improving fluid intelligence with training on working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 2008, 105(19), 6829–6833.

KLINBERG, T., FERNELL, E., OLESEN, P. J., JOHNSON, M., GUSTAFFSON, P., DAHLSTRÖM, K., … WESTERBERG, H. Computerized training of working memory in children with ADHD--a randomized, controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. 2005, 44(2), 177–186.

KRYKORKOVÁ, H., CHVÁL, M. Rozvoj metakognice–cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika. 2001. 51(2), 185-196.

LOKAJÍČKOVÁ, V. Metakognice–vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky. Pedagogika. 2014, 64(3), 287-306.

MÁLKOVÁ, G. Co (ne) dokáže instrumentální obohacování Reuvena Feuersteina. Československá psychologie. 2006, 50(6), 543.

PÁCHOVÁ, A., ŠTUMPF, O. Paměť příliš podceňovaná. In M. Dolejš & M. Charvát, et al., PhD Existence II česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech (s. 100-109).  Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3037-9

PÁCHOVÁ, A. Vliv tréninku pracovní paměti na oblast vyšších poznávacích procesů. In V. Ježková  (Ed.) Kvalita ve vzdělávání, XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu  (428-441). Praha: UK Praha, 2012.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Anna Páchová, Ph.D. (17.09.2021)

Kurz je tvořen třemi bloky.

1. Kognitivní a metakognitivní funkce
V rámci tohoto bloku se studující seznámí se základními pojmy související s danou oblastí. Dále se budeme zabývat klasifikaci kognitivních funkcí a metakognitivních komponent. Podrobněji se pak budeme věnovat vybraným funkcím a komponentám – zejména paměti a metakognitivní regulaci.

2. Možnosti rozvoje kognitivních a metakognitivních funkcí
V rámci druhého bloku se budeme zabývat možnostmi rozvoje jak kognitivních, tak metakognitivních funkcí, přičemž se blíže zaměříme na rozdíly mezi oběma přístupy. Věnovat se budeme také východiskům a efektivitou.

3. Představení vybraných tréninkových programů
V závěrečném bloku si podrobněji představíme vybrané tréninkové programy (WM Campaign, FIE a Cogmed). V rámci programu WM Campaign navíc studující získají vlastní unikátní přístupový kód a budou si tedy moci projít celým tréninkovým programem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Docházka, absolvování kognitivně tréninkového programu 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (02.08.2020)

Viz Moodle, Kurz s názvem Metakognitivní schopnosti a jejich rozvíjení

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7851¨

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK