PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vybrané výchovné problémy ve školách - OENPP1420
Anglický název: Selected educational problems in schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 6
Rozsah, examinace: 2/0, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)
Anotace: Kurz studenty seznamuje s problematikou vybraných výchovných problémů ve školách a rizikového chování mládeže v širším kontextu společenského vývoje (historický pohled na školní nekázeň, současná společnost a rizikové chování mládeže, vybrané výchovné problémy a jejich bližší specifikace), příčinami zvýšené agresivity u dětí a mládeže (vliv výchovy, médií aj.), faktory ovlivňujícími školní nekázeň žáků a teoretickými východisky patologických projevů u dětí a mládeže. Kurz studentům též představuje širokou paletu kázeňských prostředků a současné systémové přístupy a strategie řešení školní nekázně.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)

Cíl:

Cílem kurzu je seznámit studenty s širšími historickými, společenskými a teoretickými východisky školní nekázně a rizikového chování dětí a mládeže. Dále je cílem kurzu nabídnout studentům přehled prostředků a strategií, které mohou aplikovat při předcházení a řešení výchovných problémů ve škole.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)

Literatura :

Bendl, S. (2004). Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. (Vyd. 1., 208 s.) Praha: Institut sociálních vztahů.

Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. (Aktualiz. a dopl. vyd., 260 s.) Praha: Triton.

Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. (1. vyd., 202 s.) Praha: Triton.

Sprick, R. (2006). Discipline in the secondary classroom: A positive approach to behavior management. (2nd ed., 286 p.) San Francisco: Jossey-Bass.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)

Absolvování závěrečného písemného testu (min. 70%).

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (14.10.2016)

Sylabus:

1) Definice nekázně a rizikového chování žáků, vybrané teorie.

2) Historie a současný stav nekázně - analýza společenského vývoje.

3) Zvýšená agresivita u dětí a obecné příčiny nekázně.

4) Analýza jednotlivých projevů školní nekázně.

5) Kázeňské prostředky a jejich limitace.

6) Classroom management a některá základní doporučení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK