PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Literature in the EFL classroom - OENAA1734Z
Anglický název: Literature in the EFL classroom
Zajišťuje: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Mgr. et Mgr. Radek Vít, Ph.D.
Prerekvizity : OPNA2A108A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
Cílem kurzu je seznámení s novými metodickými postupy pro práci s cizojazyčnými literárními texty ve výuce anglického jazyka, tj. v souladu s principy didaktiky anglického jazyka, novými kurikulárními dokumenty, ale také specifickými aspekty literatury. Studenti se naučí vyhledávat a zpracovávat vhodné autentické texty tak, aby rozvíjeli nejen komunikativní kompetenc žáků, ale i jejich motivaci k osvojení anglického jazyka, kulturní povědomí a estetické cítění. Náplní seminářů je příprava textů odpovídajících věku, jazykové úrovni a zájmu žáků (od říkadel, básní, až po delší prozaické útvary či práce s překladem).
Literatura - angličtina
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

Course Books:

Bassnett, S. and Grundy, P. Language Through Literature: Creative Language Teaching through Literature. London: Longman, 1993.

Carter, R.; Long, N.M. Teaching Literature. New York: Longman, 1991.

Carter, R. and Long, M. N.  The Web of Words: Exploring Literature Through Language. Cambridge: CUP, 1987.

Collie, J.; Slater, S. Literature in the Classroom. Cambridge: CUP, 1992.

Grabe, W.; Stoller, L. F. Teaching and Researching Reading. Harlow: Pearson Education Limited, Longman, 2002.

Greenall, S.; Swan. M. Effective Reading – Reading Skills for Advanced Students. CUP, 1996.

Greenwood, J. Class Readers. Oxford: OUP, 1988.

Grellet, F. Developing Reading SkillsA practical Guide to Reading Comprehension exercises. CUP, 1981.

Nezkusil, V. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnasia a třídy víceletých gymnázií) Z praxe pro praxi. Praha: Pedf UK , 2004.

Nuttall, Ch. Teaching Reading Skills in a Foreign Language – Practical Language Teaching. Heinemann, 1982.

 

Suggested resource books:

Čaňková, M. Open Channels. (A Course of the 20th century British literature). Voznice: Leda, 1997.

Eagleton, T. Literary Theory – An Introduction. Oxford: Basil Blackwell, 1983

Showalter, E. Teaching Literature. Blackwell Publishing, 2003.

Skopečková, E. Literární text ve výuce anglického jazyka. Specifické aspekty didaktiky anglicky psané literatury ve výuce anglického jazyka v kontextu současných proměn české vzdělávací soustavy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2010

Widdowson, H.G. Stylistics and the Teaching of Literature. Longman, 1975.

Wellek, R. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1998.

Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání – pilotní verze. Praha: Tauris, 2004.

Výzkumný ústav pedagogický v Praze. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2005.

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)

COURSE REQUIREMENTS:

a)       Attendance: 80% , (2 absences are allowed)

b)       Active class participation and homework assignments completion.  

c)       Readings for class: assigned readings each week

d)       Failure to prepare for a lesson is qualified as an absence.

e)       Arrive on time. 2 (unexcused) late arrivals equal an absence.

f)        Presentation – Ss prepare (in pairs or in small groups) a short presentation to demonstrate their ability to use L2 literature in the EFL classroom, i.e. a short peer teaching activity (15-20 min.). (Ss can use their seminar paper topics – use of a literary text in the EFL classroom)

g)       Submission of a seminar paper (seminar papers - students select L2 literary text/s [fiction, poetry, drama – an extract, a poem, etc.] to demonstrate their ability to use L2 literature in the EFL classroom reflecting the specific aspects of the didactics of literature - English literature, ELT methodology principles, the differences in L1 and L2 reading as well as the current trends and changes of the Czech curriculum).

 

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (24.09.2019)
  1. Why literature in the EFL? (definitions of ‘literature’, the specificity of ‘literature’, L2 literature in the EFL classroom)
  1. Why teach literature? (literature as a resource language competence and literary competence, etc.)
  2. Literature, Relevance and Life
  3. The process of Reading (reception theory)
  4. Literature and Experience (the process of reading; motivating the student; teacher-centred and student-centred literature classes)
  1. Classroom procedures
  2. Approaches to text (a preliminary taxonomy of questions; developing responses; relating the text to the student’s personal world; asking and sequencing questions, another medium; prediction)
  1. Language-based approaches (jigsaw reading; matching; gap-filling; reading aloud; alternative versions; writing creatively in a foreign language…alternative versions; writing creatively in a foreign language)
  1. General Issues
  2. The literature curriculum (some criteria for text selection;  simplification and graded readers; cross-cultural factors; literatures in English; issues in the testing of literature)
  1. Advanced literature class (language and literariness; analyzing metaphor; guided rewriting; reader’s theatre: drama in the literature class, etc.)
  1. L2 reading context - Comparing L1 and L2 reading (Linguistic and processing differences between L1 and L2 readers; Individual and experiential differences for L1 and L2 readers; socio-cultural and institutional differences influencing L1 and L2 reading development; dilemmas for L2 reading)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK