Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Kurz přispívá v návaznosti na pojetí didaktiky jako teorie umění učit k pochopení teoretických principů konstruktivismu a konstrukcionismu pro potřeby výuky předmětů zaměřených na ICT a počítačové technologie zařazených do školního vzdělávání. Objasňování těchto principů vychází z prací významných světových představitelů, především S. Paperta a jeho žáků a dalších zástupců logovské kultury. Hlavní pozornost je věnována didaktice učebních aktivit pro žáky s využitím vybraných programovacích jazyků (Karel, Logo, Imagine, Scratch aj.). Kurz si klade za cíl pochopit hlouběji a umět aplikovat principy kontruktivismu a konstrukcionismu ve vybraných tématech školních předmětů zaměřených na ICT.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (12.07.2016)
The course concentrates on explanation of principles theoretical of constructivism and construccionism for teaching of school subjects like that Informatics, ICT, Digital technology or Computing. More detailed explanation proceeds from ideas and work of world-famous experts, primarily of Seymour Paperts and his alumni and followers and representatnt of Logo culture (M. Resnick, I. Kalaš, E. Sandova, etc.). The main attention is given to didactic approaches to learning activities dedicated to pupils of primary and secondary schools using educational programming languages (Karel, Logo, Imagine, Scratch etc.) and to application of constructivist methods in subjects like that Informatics, ICT, Digital technology or Computing.
Themas:
(1) Explanation of fundamental concepts: constructivism, construccionism, logo culture;
(2) Introduction into programming in Karel, Logo, Imagine, Scratch;
(3) Constructivist approaches to curriculum of Informatics, ICT, Digital technology or Computing in primary and secondary school education.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Kurz přispívá v návaznosti na pojetí didaktiky jako teorie umění učit k pochopení teoretických principů konstruktivismu a konstrukcionismu pro potřeby výuky předmětů zaměřených na ICT a počítačové technologie zařazených do školního vzdělávání. Objasňování těchto principů vychází z prací významných světových představitelů, především S. Paperta a jeho žáků a dalších zástupců logovské kultury. Hlavní pozornost je věnována didaktice učebních aktivit pro žáky s využitím vybraných programovacích jazyků (Karel, Logo, Imagine, Scratch aj.). Kurz si klade za cíl pochopit hlouběji a umět aplikovat principy kontruktivismu a konstrukcionismu ve vybraných tématech školních předmětů zaměřených na ICT.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The course contributes to the understanding of didactics as a theory of art to teach the theoretical principles of constructivism and constructionism for the purposes of teaching ICT and computer technology subjects included in school education. The clarification of these principles is based on the works of important world leaders, especially S. Papert and his pupils and other representatives of the logistic culture. The main attention is paid to didactics of learning activities for pupils using selected programming languages (Karel, Logo, Imagine, Scratch etc.). Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to understand deeper and to apply the principles of constructivism and constructionism in selected topics of school subjects focused on ICT.
Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Each student will programme his/her own project in Scratch.
The exam is aimed at
1) verifying knowledge and skills how to apply constructivist approaches based on LOGO culture to teaching algorithmic and computational thinking of children.
2) presentation of final project developed in Scratch.