PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Chemistry as Part of Society through Centuries - OEN2309006
Anglický název: Chemistry as Part of Society through Centuries
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 5
Rozsah, examinace: 1/0, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (17.02.2020)
In the framework of this course students will become familiar with historical development of chemistry as part of the society. They will learn about important discoveries from the past and scientists creditable for these discoveries, as well as about their influence on the development of chemistry and society in general. In this way students could enrich understanding the nature of science, which is important part of the scientific literacy. The course will be realized through lectures and workshops. Students’ activities will also encompass searching literature and preparation of the essays.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (17.02.2020)

Partington, J. R. (2011). A Short History of Chemistry: Third Edition. New York: Dover Publications.

Asimow, I. (1965). A Short History of Chemistry. New York: Anchor Books Doubleday & Company, Inc. Garden City.

Jaffe, B. (1960). Crucibles: the Story of Chemistry from Ancient Alchemy to Nuclear Fission. New York: Fawcett World Library.

Milanovic, V. D. and Trivic, D. D. (2020). Arguments of 14-Year-Olds in the Context of History of the Development of Organic Chemistry. Science & Education, https://doi.org/10.1007/s11191-019-00092-8

Milanovic, V. D. and Trivic, D. D. (2017). The historical or the contemporary context: which of the two ensures a deeper understanding of gas properties? Chemistry       Education Research and Practice, 18(4), 549–558.        

Milanovic, V. D. and Trivic, D. D. (2017). History of chemistry as a part of assessment of students’ understanding of the law of conservation of mass. Journal of Baltic          Science Education, 16(5), 780–796.

https://www.sciencehistory.org/

https://www.ambix.org/publications/ambix/

https://www.nobelprize.org/

Handouts for students

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (17.02.2020)

1.      Chemistry as a craft

2.      Philosophical background of chemistry

3.      Alchemy

4.      Scientific revolution and chemistry

5.      Pneumatic chemistry

6.      Phlogiston theory

7.      Basic chemical laws

8.      The structure of atom (from philosophical to scientific point of view)

9.      Development of the periodic table of elements

10.  Development of the organic chemistry

11.  History of chemistry education – some insights

12.  What did we learn from the history of chemistry? Implications for the future.

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (17.02.2020)

An essay (up to 5 pages) related to (one choice from alternatives): Biography of the scientist from the past/Scientific discovery from the past/Chemical principal(s) or theory(ies) in the past/ Historical controversy(ies) in chemistry/Women in chemistry in the past/Nobel prizes in chemistry/Report from visit to a science museum.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK