Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání. Zároveň
s jazykovou přípravou rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, zejména z kulturní, hospodářské a sociální oblasti.
Osvojování základních jazykových prostředků ve vyjadřování odborném, vědeckém, populárně vědeckém, publicistickém
a jednacím. Převažuje forma monologická (stručné referáty, pojednání, komentáře) a složitější písemné projevy (recenze,
reportáž). Vedení diskuse, besedy. Nácvik překladu kratších textů do ruštiny. Interferenčně obtížné jevy syntaktické a
lexikální, návaznost na stylistiku ruského jazyka. Příprava na pedagogickou praxi.
Témata komunikace:
Problémy dnešní mladé generace.
Narkotika, kouření, kriminalita.
Sport a využívání volného času.
Environmentální výchova
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Course aim: Russian language students are rigorously and in a comprehensive manner prepared for their teaching profession
in terms of practical Russian language use. Together with practical language preparation students develop their knowledge
of important overall facts about Russia, especially its culture, economy and social aspect.
Course contents: Learning basic language means in professional, scientific, popular scientific, journalistic and conference
styles. Main focus is on monologues (short reports, papers, comments) and on more difficult writing (reviews, reports).
Managing a talk shop/discussion. Translation. Syntactic and lexical phenomena that are difficult from the point of interlingual
interference - based on Russian language stylistics. Preparation for Russian foreign language teaching practice.
Discussion topics:
Contemporary young generation problems.
Drugs, smoking, crime.
Sport and leisure time.
Environmental education.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Всесторонне подготовить студентов русистики к практическому владению языком в учительской профессии. Одновременно с языковой подготовкой также развивать фактические знания реалий России в области культуры, экономики, общественной жизни. Подготовка к педагогической практике.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Cíl kurzu: Všestranně připravit posluchače rusistiky po stránce praktického zvládnutí jazyka pro učitelské povolání. Zároveň s jazykovou přípravou rozvíjet i faktické znalosti z reálií Ruska, zejména z kulturní, hospodářské a sociální oblasti.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Stručná anotace předmětu:
Course aim: Russian language students are rigorously and in a comprehensive manner prepared for their teaching profession in terms of practical Russian language use. Together with practical language preparation students develop their knowledge of important overall facts about Russia, especially its culture, economy and social aspect.
Literatura
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
odborná literatura:
SKLJAREVSKAJA, G. N.; TKAČEVA, I. ?. Davajte govoriť praviľno. Političeskij jazyk sovremennoj Rossii. Kratkij slovaŕ- spravočnik. - SPb: Filologičeskij fakuľtet SPbGU, 2003.
SKLJAREVSKAJA, G. N.; VAULINA, E. J. Davajte govoriť praviľno! Novejšije i naibolee rasprostraňonnyje zaimstvovanija v sovremennom russkom jazyke.. Kratkij slovaŕ-spravočnik. SPb: Filologičeskij fakuľtet? SPbGU, 2004.
VERBICKAJA, L. ?. i dr. Davajte govoriť praviľno! Trudnosti sovremennogo russkogo proiznošenija i udarenija. Kratkij slovar - spravočnik.SPb.: Izdateľskij centr "Akademija", 2003.
SKLJAREVSKAJA, G. N.; VAULINA, E. J. Davajte govoriť praviľno! Trudnosti grammatičeskog? upravlenija v sovremennom russkom jazyke. Kratkij slovar - spravočnik.SPb.: Izdateľskij centr "Akademija", 2004.
MRHAČOVÁ, E. Praktická cvičení z ruského jazyka. IV. díl. Praha: SPN, 1991. (pro studenty)
HŘĺBKOVÁ, R.; HLAVÁČEK, A. Ruský jazyk v kostce. Praha: Fragment, 2004. (pro studenty)
Denní ruský tisk, odborné časopisy Russkij jazyk za rubežom, Inostrannyje jazyki v škole
Aktuální materiály z internetu.
www.gramota.ru
www.rambler.ru
www.izvestija.ru
www.kulichki.ru
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Zkouška má písemnou formu, skládá se z eseje,lexikálně-gramatického testu tematicky vymezeného probíranými tématy, R-Č a Č-R překladu. Zkouška zároveň ověřuje znalosti z ruských reálií.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Требования к экзамену:
Письменный экзамен состоит из эссе, лексико-грамматического теста, русско-чешский и чешско русский переводы. Проверяются зннания русских реалий.
Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
*
Osvojování základních jazykových prostředků ve vyjadřování odborném, vědeckém, populárně vědeckém, publicistickém a jednacím. Převažuje forma monologická (stručné referáty, pojednání, komentáře) a složitější písemné projevy (recenze, reportáž). Vedení diskuse, besedy. Nácvik překladu kratších textů do ruštiny. Interferenčně obtížné jevy syntaktické a lexikální, návaznost na stylistiku ruského jazyka. Příprava na pedagogickou praxi. Témata komunikace:
Člověk a společnost.
Ruská a česká společnost, ruská a česká mentalita.
Sociální politika RF a ČR.
Sociální politika EU.
Migrace a imigrace.
Sociopatologické jevy ve společnosti.
Ochrana lidských práv a svobod.
Mezinárodní bezpečnostní politika.
Ochrana životního prostředí.
Ekologie.
Vztah člověka k přírodě a okolí.
Vesmírný výzkum.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Course contents: Learning basic language means in professional, scientific, popular scientific, journalistic and conference styles. Main focus is on monologues (short reports, papers, comments) and on more difficult writing (reviews, reports). Managing a talk shop/discussion. Translation. Syntactic and lexical phenomena that are difficult from the point of interlingual interference - based on Russian language stylistics. Preparation for Russian foreign language teaching practice.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Овладение языковыми средствами различных типов дискурса: научного, официального, делового, публицистического и других. Преобладает форма монологическая (краткие рефераты, высказывания, комментарии) и письменные работы (рецензии, рефераты). Ведение дискуссии, беседы. Переводы коротких текстов на русский язык. Явления лексической и синтаксической интерференции, которые вызывают трудности.
Темы для коммуникации: Проблемы современного молодого поколения. Наркотики, курение, преступность. Спорт и свободное время. Экологическое воспитание.
Человек и общество.
Русский и чешский менталитет.
Социальная политика РФ и ЧР.
Социальная политика EС.
Миграция, имиграция.
оциопатологические явления.
Внешняя политика..
Охрана окружающей среды.
Экология.
10. Исследование космоса.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Aktivní účast na seminářích (docházka alespoň 75%), průběžné plnění všech zadaných úkolů. Prezentace a odevzdání seminární práce v termínu domluveném na 1. semináři. Splnění závěrečného testu (písemná zkouška) minimálně na 70% (1 řádný a 1 opravný termín).
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (04.03.2019)
Требования к студентам
Предмет закончен экзаменом, состоящим из письменной части.
К экзамену допускаются только студенты, которые:
в течение всего семестра пропустили не больше 3 семинаров;
принимали активное участие в работе на семинарах;
выполнили все задания и сдали все промежуточные контрольные работы (минимум 70 %, 2 термина)