PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - ODO114004
Anglický název: General Theory of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D.
Záměnnost : OPDQ1P109B
Je záměnnost pro: OPDQ1P109B
Anotace -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Předmět seznamuje doktorandy s problematikou výchovy ve filozofickém, biologickém, antropologickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Analyzuje pojem výchova a uvádí jej do vztahu s obsahově blízkými pojmy. Zabývá se vybranými aktuálními tématy obecné a sociální pedagogiky. Integrujícím prvkem, který se snaží propojit vybraná témata, je pojem autority. Na autoritu je nahlíženo jako na antropologickou konstantu, která hraje klíčovou úlohu ve vývoji člověka, v jeho výchově a vzdělávání a jejíž podoba a pojetí "definuje" modely výchovy a výchovné styly.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Primárním cílem předmětu je seznámit doktorandy s vybranými tématy obecné a sociální pedagogiky. Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat na potřebu transdisciplinárního pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak se mohou učitelé úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně v oblasti výchovy klade současná škola a společnost.

Literatura
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

ATKINSONOVÁ, R.L.; ATKINSON, R.C.; SMITH, E.E. aj. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.
BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80- 85866-80-3.
BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011.
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80- 7178-463-X.
FUCHS, A. Autorita. Praha : Melantrich, 1930.
GIDDENS, A. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha : UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4.
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KRAUS, B. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha : SPN, 1988.
PAŘÍZEK, V. Učitel a jeho povolání. Praha : SPN, 1988.
PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK v Praze, 1996.
PRŮCHA,J.: Multikulturní výchova. Praha, ISV 2001.
PRŮCHA,J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6.
VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.
VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184- 624-4.
VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha : ISV, 2005. ISBN 80- 86642-43-7.
VAŠUTOVÁ, M. Děti se specifickými vývojovými poruchami učení a chování a násilí ve školním prostředí. Ostrava : OU Filozofická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7368-525-6
WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. WRÓBEL, A. (ed). Nauczyciel w krajach postsocjalistycznych jako sprawca i ofiara manipulacji. Lódž : Wydawnictwo Uniwersytetu Lodzkiego, 2010. ISBN 978-83-7525-489-1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Plná docházka a aktivní účast v rámci výuky. Písemná práce (vypracování zadaných úkolů) a rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice.

Sylabus -
Poslední úprava: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)

Možnosti a meze výchovy a její společenská determinace.
Výchova a sebevýchova.
Autorita učitele.
Sociální skupina jako činitel výchovy.
Multikulturní výchova a interkulturní vzdělávání.
Výchova jako specifický případ manipulace.
Vybrané výchovné problémy ve školách.
Mravní vývoj a mravní výchova.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK