PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie médií a mediální diskurz - OD2303121
Anglický název: Medial Theory and Media Discourse
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Radka Holanová, Ph.D.
Záměnnost : OPDC1C009B
Je záměnnost pro: OPDC1C009B
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.01.2021)
Požadavky na studenta: Zkouška, seminární práce. Předmět je zaměřen na získání znalostí z teorie mediální komunikace a mediální výchovy jako jednoho z průřezových témat školské praxe. Výuka se soustředí na jazyková specifika mediálního diskurzu v kontextu současné společnosti a mediálního trhu, na způsoby manipulace s informacemi a utváření reality prostřednictvím mediálního sdělení. Nástrojem získávání znalostí v daném předmětu je recepce mediálních textů a jejich interpretace, a to především na základě srovnání prezentace téže události v různých médiích. Obsahovou náplň předmětu představují tyto tematické okruhy: teorie mediální gramotnosti, teorie mediální výchovy v ČR a v zahraničí; vývoj médií a mediální teorie, metodologie výzkumu médií a mediální komunikace; didaktická transformace teorie médií ve školské praxi; stylové prostředky, komunikační a diskurzní strategie mediálního textu; konstrukce mediální reality prostřednictvím teorie rámců, teorie prototypu, sociální kategorizace a identity.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.01.2021)

 

BUCKINGHAM, D. Media Education: literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: Polity Press, 2003. ISBN 0-7456- 2830-3. 

ČMEJRKOVÁ, S. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-75-6. 

ČMEJRKOVÁ, S.; HOFFMANNOVÁ, J. (eds.) Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1034-3. 

FAIRCLOUGH, N. Media Discourse. London: Arnold, 1995. ISBN 0-340-58889-6. 

FOWLER, R. Language in the News. London: Routledge, 1998. 

HALLIM, D.; MANCINI, P. Média v postmoderním světě. Praha: Portál, 2008. P-D. ISBN 978-80-7367-377-2. 

HARTLEY, J. Understanding News. London: Routledge, 1995. ISBN 0415039339. 

HOLANOVÁ, R. Media discourse and its impact on students´socialization. In Sapere Aude. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011. ISBN 9788090487727. 

HOLANOVÁ, R. Intertextualita v reklamě. Praha: Nakladatelství UK-PedF, 2011. ISBN 978-80-7290-513-3. 

HOLMES, D. Communication Theory. London: Sage, 2005. ISBN 0-7619-7070-3. 

HULEJA, J. Přínos teorie rámců pro interpretaci mediálních textů. Didaktické studie 2, 2011, s. 87–94. 

JANOVEC, L. Změna jazykového obrazu přirozeného světa (mediálně modifikovaný obraz světa). Didaktické studie 6, 2014, s. 75-92. 

JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.) Mediální gramotnost – nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6. 

JOHNSON, S.; MILANI, T. M. Language ideologies and media discourse. London – NY: Continuum, 2010. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům NK ČR. 

JUNKOVÁ, B. Jazyková dynamika současné publicistiky. Praha: ARSCI 2010. ISBN 978-80-7420-007-6. 

KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3. 

LAKOFF, G. Don't Think of an Elephant! Know Your Values and Frame the Debate. White River Junction : Chelsea Green Publishing, 2004. ISBN 1-931498-71-7. 

POTTER, W. J. Theory of media literacy: a cognitive approach. Thousand Oaks: Sage, 2004. ISBN 0-7619-2952-5. 

 

SCHNEIDEROVÁ, S. Možnosti analýzy mediálního diskurzu v mediální výchově. Didaktické studie 2, 2014, s. 162–180. 

SCHNEIDEROVÁ, S. Analýza diskurzu a mediální text. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2884-4. 

ŠTĚPÁNÍK, S. Analýza diskurzu ve školské praxi na příkladu z Anglie. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 164-173. 

Doporučená odborná litera 

 

 

BEDNAŘÍK, P.; JIRÁK, J; KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3028-8. 

BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Barrister & Pr.: Brno 2001. ISBN 8085947-67-6. 

ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65–78. 

HIRSCHOVÁ, M.; SVOBODOVÁ, J. Komunikační strategie v jednom typu mediálního diskursu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4457-4. 

HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118–125. 

JANOVEC, L. Media education – full value subject of education or an embarrassing scheme? In Sapere Aude. Evropské a české vzdělávání. Hradec Králové: Magnanimitas, 2011, s. 2–7. ISBN 978-80-904877. 

JANOVEC, L.; HOLANOVÁ, R. Intertextualita ve vyučování českého jazyka. Český jazyk a literatura 65, 2014/2015, s. 75-80. 

JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3. 

KEPA-FIGURA, D.; NOWAK, P. Jazykový obraz světa a mediální obraz světa. In Saicová Římalová, L. Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, 2007, s. 71–85. ISBN 978-80-7308-212-3. 

LAKOFF, G. The political mind: why you can't understand 21st-century American politics with an 18th-century brain. New York: Viking, 2008. ISBN 978-0-670-01927-4. 

LUHMANN, N. The Reality Of The Mass Media. Cambridge: Polity, 2000. ISBN 9788004740760. 

McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-200-9. 

McLUHAN, M. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3. 

McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2. 

MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0905-3. 

POLÁKOVÁ, E. Mediálne kompetencie. Úvod do problematiky mediálních kompetencií. Trnava: FMK UCM 2006. ISBN 978-80-89220-65-6. 

POSTER, M. Second Media Age. Cambridge: Polity Press, 1995. ISBN 978-07-4561-395-6. 

POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 1999. ISBN 978-80-204-2206-4. 

POSPÍŠIL, J.; ZÁVODNÁ, L. S. Mediální výchova. Computer Media, 2009. ISBN 978807402022-3. 

PROKOP, D. Boj o média: dějiny nového kritického myšlení o médiích. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-6. 

RAMONET, I. Tyranie médií. Praha: Mladá fronta, 2003. ISBN 80-204-1037-6. 

REIFOVÁ, I. (ed.) Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. 

STREJČKOVÁ, D. Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury. In ŠMEJKALOVÁ, M. (ed.) Nové trendy v didaktice českého jazyka. Praha: UK-PedF, 2012, s. 27–38. ISBN 978-80-7290-603-1. 

VERNER, P. Mediální výchova. Úvaly: Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5. 

WATSON, J.; HILL, A. Dictionary of Media & Communication Studies. London: Arnold, 2000. ISBN 978-08-0204-783-0. 

WATSON, J. Media Communication: An Introduction to Theory and Process. New York: Palgrave, 2003. ISBN 978-14-0390-149-1. 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (28.01.2021)

Způsob zakončení: zkouška

Seminární práce (odborná esej)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK